ARGUS 1928

Dutch Coaster databank incl Images (In Progress)
Jaap de Roode
Berichten: 4847
Lid geworden op: vr 09 jan 2009, 12:13
Locatie: Amsterdam

ARGUS 1928

Bericht door Jaap de Roode » di 29 mar 2016, 07:00

ARGUS 1928

Afbeelding

Roepletters NFTV
Werf = Scheepsbouw- & Reparatiewerf v/h J. Vos & Zoon in Groningen (61)
BRT = 196 DWT = 245
L.o.a. x Br. x Diepte = 32,48 x 6,33 x 2,53
Motor = 4T 3 cil. App.Brons (280x350) 120 rpk – 7 knopen

In oktober 1927 te water als ARGUS voor Arend Bonninga in Groningen. Op 15 februari 1928 opgeleverd. Beheer Wagenborg.
In 1934 nieuwe roepletters PCTU.
In mei 1940 te Rotterdam, op 17 juli 1940 door de Duitsers in beslag genomen.
Op 26 november 1942 op een mijn gelopen in de Loire Estuary. Naar Le Havre gebracht.
In september 1944 in Le Havre zwaar beschadigd terug gevonden.
In 1946 naar Nederland gesleept en te Hendrik Ido Ambacht bij Frans Rijsdijk gesloopt.

Uit het Nieuwsblad van het Noorden van zaterdag 18 februari 1928

Woensdag j.l. werd op de Eems een welgeslaagde proeftocht gehouden met het nieuw gebouwde motorschip „Argus", kapitein-eigenaar de heer Bonninga te Groningen. Dit schip is gebouwd op de werf J. Vos & Zn., Winschoterdiep, Groningen, en is een schitterend product van de Groningsche scheepsbouw. De afmetingen zijn: lengte 32 M., breedte 6.40 M., holte 2.60 M. en meet bruto 196, netto 90.45 Reg. ton, draagvermogen ca. 250 ton over zee. Voor de voortstuwing is een 3 cylinder Bronsmotor van do Appingedammer Brons motorenfabriek van 105/120 P.K. geplaatst, waarmede het schip een snelheid van ruim acht mijl behaalde. Verder zijn nog geplaatst 2 compressorlooze 6 P.K. Deutz Dieselmotoren, waarvan een dient voor de compressor, lenspomp en electrische verlichting, terwijl de andere de deklieren drijft, zoodat het schip inderdaad met de modernste hefwerktuigen is uitgerust.
De zeer rijke betimmering is uitgevoerd in teak en eiken, terwijl de salon een luxieus aanzien heeft met de Tekko-wandbekleeding.
Het geheel is gebouwd volgens voorschrift Germanische Lloyd groote Kustenvaart en onder toezicht van de Scheepvaart-Inspectie.

Afbeelding

Uit het blad Voorwaarts van 19 juni 1930
Afbeelding

Uit het Algemeen Handelsblad van 11 februari 1931
Afbeelding

Uit het Algemeen Handelsblad van 9 april 1936
Afbeelding

Uit De BANIER van 3 februari 1937
UITSPRAKEN RAAD VOOR DE SCHEEPVAART.
Een aanvaring op de Schelde.


AMSTERDAM, 2 Febr. — De raad voor de scheepvaart heeft heden uitspraak gedaan inzake de aanvaring van het Nederlandsche motorschip „Argus" met het Zweedsche stoomschip „Koster" op de Schelde nabij Antwerpen. Indien zou mogen worden afgegaan slechts op hetgeen de beide gehoorde Nederlandsche getuigen hebben verklaard, aldus de raad, zou het gehouden onderzoek tot de slotsom moeten leiden, dat de aanvaring niet te wijten is aan eenige verkeerde manoeuvre van de zijde van de „Argus". Een belangrijke vraag in deze is, of de „Argus" voor en tijdens de aanvaring de goede zijde van het vaarwater hield en of het Zweedsche vaartuig gerechtigd was b.b.-roer te geven en aldus af te wijken van den regel voor normaal passeeren bakboord op bakboord. Omtrent die vragen bestaat verschil tusschen hetgeen onderscheidenlijk van de zijde van elk der beide schepen is verklaard. Hoewel de waarschijnlijkheid pleit ten voordeele van de verklaring der Nederlandsche getuigen, gelet ook op de richting van de bocht in de rivier ter plaatse van de aanvaring, kan de raad, nu de getuigen, die van de zijde van het Zweedsche vaartuig zouden kunnen worden voorgebracht, niet zijn gehoord, niet tot een beslist oordeel komen. Voor zoover de raad in staat is gesteld tot oordeelen, kan niet anders worden beslist dan dat aan de bemanning van het Nederlandsche vaartuig niet met grond eenig verwijt kan worden gedaan.

Plaats reactie