IMMANUEL 1928

Dutch Coaster databank incl Images (In Progress)
Jaap de Roode
Berichten: 4847
Lid geworden op: vr 09 jan 2009, 12:13
Locatie: Amsterdam

IMMANUEL 1928

Bericht door Jaap de Roode » do 12 mei 2016, 07:00

IMMANUEL 1928

Afbeelding

Roepletters PCHW
Werf = N.V. Scheepswerf "Delfzijl" v/h Gebr. Sander in Delfzijl (107)
BRT = 143 DWT = 190
L.o.a. x Br. x Diepte = 31,50 x 5,40 x 2,22
Motor = 2TE 2 cil. Deutz (195x300) 90 rpk – 7 knopen

Op 16 oktober 1928 te water als IMMANUEL voor Roelf de Boer in Delfzijl. Op 8 december 1928 opgeleverd.
In 1930 nieuwe motor: 2TE 2 cil. Deutz (200x300).
In 1933 voor Kornelus de Boer in Delfzijl.
In 1934 nieuwe roepletters PEVL.
Op 24 oktober 1940 op de Rijn ter hoogte van het Looveer bij Huissen op een wrak in de rivier lek gestoten. Het schip werd geborgen en gerepareerd.
In januari 1941 voor Jan Jacob Lameijer in Nieuweschans.
Op 24 april 1942 door de Duitsers gevorderd.
Op 29 juli 1943 als bevoorradingsschip in Duitse dienst in de Zwarte Zee bij Kertsch op een mijn gelopen en gezonken.
Pos: 47°01'NB en 37°45'OL

Uit het Nieuwsblad van het Noorden van 17 oktober 1928
Afbeelding

Uit het Nieuwsblad van het Noorden van 8 december 1928
Afbeelding

Uit De Tijd van 24 oktober 1940

SCHIP OP DEN RIJN LEK GESTOOTEN
Lading zette uit


Het motorkustvaartuig „Immanuel", afkomstig uit Appingedam, is op den Rijn ter hoogte van het Looveer bij Huissen op een wrak in de rivier gevaren en lek gestooten. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor, doch het schip kreeg zware averij.
De 200-ton groote kustvaarder, schipper kapitein De Boer, was volgeladen met balen stroocarton ter waarde van ongeveer 26.000 gulden. Door de aanvaring met het wrak, waarvan de aanwezigheid bij Rijkswaterstaat niet bekend was en derhalve niet voorzien van bakens, zonk de „Immanuel". Het schip werd gelicht en voor reparatie naar de werf van de Arnhemsche Stoomsleephelling Maatschappij overgebracht, waar bleek, dat behalve een lek in de kiel, de geheele romp van het schip was gaan uitzetten. De balen stroocarton hadden het binnenstroomende water opgenomen en zetten met zooveel kracht uit, dat het dek ongeveer 12 cm. omhoog ging en de wanden uiteengebogen werden. Ook andere deelen van het schip werden ontzet.
Het stroocarton zit thans zóó in het ruim geperst, dat men op de werf met behulp van luchtdrukwerktuigen als snij-ijzers en houweelen evenals bij beton, moet trachten deze massa te verwijderen. Het stroocarton is niet verloren, daar het opnieuw verwerkt zal kunnen worden. Nietemin bedraagt de schade enkele duizenden guldens.

Plaats reactie