TUGS & SUPPLY & OFFSHORE

Shipsphotos and data from different Photographers and Locations.
Jan van der Doe
Berichten: 1377
Lid geworden op: vr 09 jan 2009, 14:19
Locatie: Fergus, ON. Canada

TUGS & SUPPLY & OFFSHORE

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding

ROZENBURG, stoomsleepboot van N.V. L. Smit & Co.‟s Sleepdienst, Rotterdam, aanvankelijk in aanbouw als MAASSLUIS, 1906 opgeleverd door J. & K. Smit & Zoon, Kinderdijk (578), 112 BRT, (27,86) x 6,12 x 3,41 x . meter, ketel v.o. 112,8 m2, 500 IPK, 3 cyl, T.E.M., 292, 432 & 737 x 457, Machinefabriek "Kinderdijk", Kinderdijk, roepseinen PRMK en PHEW,
1936 verkocht aan Entreprise Ossude S.A., Oran-Frankrijk, 10-1936 herdoopt TAUREAU, uitreis naar Leixões onder Ned. vlag, roepsein PHWL. 195- ?

Bron: T.v.d. Zee / Foto: collectie Scheepsfotoruilbeurs
Hartelijke Groet/Kind regards.

Jan van der Doe.

Varen is noodzakelijk, leven niet.
Jan van der Doe
Berichten: 1377
Lid geworden op: vr 09 jan 2009, 14:19
Locatie: Fergus, ON. Canada

Re: TUGS

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
Ebro

bld. 1931, N.V. Machinefabriek van P. Smit Jr., Rotterdam.
dim. 35,51x7,32x3,66 mtr.
grt. 268
eng. 3 cy tripple expansion steam engine, build by the builders, 550 HP.
1958, on 11 January stranded on the Banjaard and became total loss.
Hartelijke Groet/Kind regards.

Jan van der Doe.

Varen is noodzakelijk, leven niet.
Jan van der Doe
Berichten: 1377
Lid geworden op: vr 09 jan 2009, 14:19
Locatie: Fergus, ON. Canada

Re: TUGS

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
Zwarte Zee

ZWARTE ZEE (2), 2-2-1906 door L. Smit & Co bekend gemaakt dat de in aan bouw zijnde sleepboten de namen ZWARTE ZEE, GOUWZEE, ROZENBURG en MOSSEL krijgen, de laatste is uitsluitend bestemd voor de Scheveningse havendienst en zal door in- en uitpompen van water een verschillende diepgang kunnen bereiken (NRC, 3-2-1906), 5-3-1906 te water gelaten, 9-1906 opgeleverd door J. & K. Smit's Scheepswerven, Kinderdijk (575) als ZWARTE ZEE aan N.V. L. Smit & Co.'s Sleepdienst, Rotterdam, roepsein QDTN, brandmerk 5356 ROTT 1906, 558,6 BRT, 109,55 NRT, 51,70 (50,14) x 9,15 x 5,29 x 4,600 meter, 1.250 IPK, 3 cyl, T.E.M., 559, 838 & 1297 x 762, N.V. Machinefabriek "Kinderdijk", Kinderdijk, 11 kn.

De vorige ZWARTE ZEE (1) is 14 januari 1905 na gehouden expertise en proeftocht, door tussenkomst van de firma Robert Sloman Jr., Hamburg, voor een geheime prijs aan de firma H. Diedrichsen te Kiel verkocht.

8-1914 in dienst bij de onderzoekingsdienst van de Kon. Marine. 1918 terug bij N.V. L. Smit & Co.'s Sleepdienst, Rotterdam.

12-1-1907 bekend gemaakt dat het stoomschip HOLSATIA van Bergen door de sleepboten ZUIDERZEE en ZWARTE ZEE (i.p.v. de NOORDZEE) naar Middlesbrough wordt gesleept. 18-2-1907 van Rotterdam naar Rochefort vertrokken om de Franse kruiser LE BUGEAUD naar Hendrik Ido Ambacht te slepen om daar gesloopt te worden, 3-3-1907 gearriveerd op de Nieuwe Waterweg met het oude oorlogsschip LE BUGEAUD.

18-4-1907 gearriveerd op de Nieuwe Waterweg vanaf Rosario met het stoomschip SLIEDRECHT.

24-8-1907 vertrokken van van Bermuda naar de Weser met het oude Engelse oorlogsschip RUPERT om gesloopt te worden, 27-9-1907 gearriveerd te Bremerhaven.

28-5-1908 vertrokken van Liverpool naar Rotterdam met op sleeptouw het stoomschip CITY OF BOMBAY, 31-5-1908 ter hoogte van Portland ten anker gegaan vanwege problemen met de machine, 1-6-1908 na afkoppeling van de hoge druk met de middelbare en lage druk machines de reis naar de Nieuwe Waterweg voortgezet, geassisteerd door de sleepboot ZUIDERZEE passeerde het konvooi Dungeness, de CITY OF BOMBAY ging naar Hendrik Ido Ambacht.

8-1908 samen met met de nieuwe sleepboot ROODE ZEE begonnen aan een reis met een droogdok van ca. 8.000 ton lichtvermogen, gebouwd te Wallsend on Tyne, naar Callao, Peru via de straat van Magellan.

1923 ingebracht bij N.V. L. Smit & Co.'s Internationale Sleepdienst, Rotterdam.

12-9-1927 te Maassluis van nieuw brandmerk voorzien: 858 Z ROTT 1927.

4-5-1933 verkocht aan Nordischer Bergungs Verein, Bremerhaven-Duitsland, herdoopt ALBATROSS. 1933 verbouwd, o.a. voorzien van 1 schoorsteen. 9-1939 verkocht aan Bugsier Rhederei & Bergungs A.G., Hamburg-Duitsland. 1939 in dienst bij Kriegsmarine Dienststelle Hamburg. 8-1940 in de vaart als B-103S. 30-9-1941 in dienst bij Kriegsmarine Werft, St. Nazaire. 8-1943 gezonken, 1943 gelicht. 1944 door een luchtaanval tot zinken gebracht. 3-8-1944 St. Nazaire gevonden in gezonken toestand, 1945 gelicht en in de vaart gebracht als NA104. 27-10-1945 overgedragen aan de Franse regering (French Government Merchant Marine), herdoopt TAUREAU. 1946 gesloopt. (Foto: collectie TVDZ).

Bron: T.v.d. Zee / Foto: collectie T.v.d.Zee
Hartelijke Groet/Kind regards.

Jan van der Doe.

Varen is noodzakelijk, leven niet.
Jan van der Doe
Berichten: 1377
Lid geworden op: vr 09 jan 2009, 14:19
Locatie: Fergus, ON. Canada

Re: TUGS

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
Zuiderzee

geb. in 1897 bij L. Smit, Kinderdijk
brt. 189; afm. 33,48x6,38x3,73 mtr.
verm. 450 i.p.k. geleverd door een 3 cy.stoommachine van van Diepenveen, Lels & Smit, uit Kinderdijk.
1916, opgebracht door Duitse torpedoboten naar Zeebrugge gedurende een reis van Rotterdam naar London.
1917, beschadigd na een Britse lucht aanval en in
1918, door de Duitsers in Brugge tot zinken gebracht.
gelicht en weer terug naar Rotterdam
1927, aan de grond op de Deense kust, geborgen en in
1928, gesloopt.
Hartelijke Groet/Kind regards.

Jan van der Doe.

Varen is noodzakelijk, leven niet.
Jan van der Doe
Berichten: 1377
Lid geworden op: vr 09 jan 2009, 14:19
Locatie: Fergus, ON. Canada

Re: TUGS

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
Foundation Franklin


Owner : Foundation Maritime
Builder / Year : John Lewis and Sons SB, Aberdeen, Scotland, 1919
Type : Tug
Homeport / Flag : Montreal, OC. later Halifax, NS.
Tonnage : 1.050 tons
Dimensions : 48x9.8x4.3
Max dr :
Bhp : Tripple expansion steam engine, 1200 HP. Coal Fired, 1946 converted to oil
SP : 12-15 Kn.

History: Build for the Royal Navy and named "HMS Frisky"
1924 sold to German owners and renamed "Gustavo Ipland,
1930 sold to Foundation Maritime (Canada);
1950, scrapped

Photo : before WW II
Hartelijke Groet/Kind regards.

Jan van der Doe.

Varen is noodzakelijk, leven niet.
Plaats reactie