TUGS & SUPPLY & OFFSHORE

Shipsphotos and data from different Photographers and Locations.
Jan van der Doe
Berichten: 1371
Lid geworden op: vr 09 jan 2009, 14:19
Locatie: Fergus, ON. Canada

Re: TUGS

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding

De stoomsleepboot GANGES in het ijs op 15 mijl van Norrköping, Zweden. 10-9-1919 besteld, 22-6-1921 te water gelaten, 11-1921 opgeleverd door Firma Jonker & Stans, Hendrik Ido Ambacht (146) als WILLEM BARENDSZ aan N.V. Bureau Wijsmuller, Rotterdam, 516 BRT, 63 NRT, 48,10 (45,85) x 8,85 x 4,50 x 4,244 meter, 2 ketels, v.o. 286 m2, 14 atm., 508 ton (kolen)bunkers, 1.000 IPK, T.E.M., 432, 698 & 1145 x 762, N.V. Alblasserdamsche Machinefabriek, Alblasserdam, 12 kn.

16-4-1927 te Vlaardingen voorzien van nieuw brandmerk: 1390 Z ROTT 1927.

9-1928 verkocht aan N.V. Internationale Sleepdienst Mij., Rotterdam, herdoopt GANGES, roepsein NSGF, later PEFO.

24-8-1939 gevorderd door de Koninklijke Marine en in dienst gesteld als bewakingsvaartuig Hr.Ms. BV 35.

14-5-1940 bij Stavenisse aan de grond gezet en geabandonneerd.

2-6-1940 door de Duitsers krijgsbuit gemaakt, vlot gebracht en te Vlissingen binnengebracht, bestemd voor Unternehmen Seelöwe.

2-7-1940 overgenomen door de Kriegsmarine Dienststelle Rotterdam, in dienst als LAZ 10 bij Lazarettschiff Verband.

10-1940 in dienst als ZRD 10 bij Nederlandsche Zeereddingsdienst.

1-1-1941 als BS I in dienst bij Nederlandsche Zeesleepdienst, voer met Nederlandse bemanning.

194- als ZSD I in dienst bij Nederlandsche Zeesleepdienst.

9-1944 als BS I in dienst bij Kriegsmarine, Duitsland, in beheer bij Bugsier, Reederei- und Bergungs G.m.b.H., Dantzig.

5-1945 te Kiel. 10-1945 teruggegeven aan de Nederlandse regering, gerepareerd bij L. Smit & Zn., Kinderdijk en in charter gegeven aan N.V. L. Smit & Co.'s Internationale Sleepdienst Maatschappij, Rotterdam. 1-2-1948 terug bij N.V. Internationale Sleepdienst Mij., Rotterdam.

1-5-1947 bemanning aangemonsterd voor reis naar Gdynia. 6-6-1947 reis naar Gdynia. 9-7-1947 reis naar Rosslare. 21-7-1947 reis naar Hamburg. 29-7-1947 reis naar Antwerpen en Stettin. 15-8-1947 reis naar Antwerpen. 4-9-1947 reis naar Bremerhaven. 19-9-1947 reis naar Middlesborough.

23-4-1948 te Maassluis van een nieuw brandmerk voorzien: 7180 Z ROTT 1948.

7-9-1949 reis naar Leith. 27-9-1949 reis naar Lübeck. 7-10-1949 reis naar Kopenhagen. 28-10-1949 reis naar Londen. 7-12-1949 reis naar Gothenborg. 25-1-1950 reis naar Antwerpen. 1-2-1950 reis naar Rosyth. 14-2-1950 reis naar Gibraltar. 6-7-1951 bemanning aangemonsterd. 25-8-1950 reis naar Oslo. 12-1-1952 naar de RADMAR gevaren die vast liep op de Maasvlakte, niet vlot gebracht.

18-1-1952 tijdens een poging in slecht weer om het s.s. MEROPE (Soc. Industrial Maritima Financera Ariona Panama S.A., Panama (C. Konialidis), bouwjaar 1919, 7.890 BRT) vlot te brengen op de Maasvlakte, om 12:30 uur een tros in de schroef, ten anker gegaan maar die hielden niet, daarna 3 keer in aanvaring gekomen met de sleepboot WITTE ZEE die ook bij de poging tot bergen werkzaam was, om 16:30 uur gestrand op de Maasvlakte, de bemanning van boord gehaald door de reddingsboot PRESIDENT WIERSMA en aan wal gezet te Stellendam, later geborgen en geabandonneerd door de verzekeraars, 3-1952 verkocht voor sloop aan Firma Wed. C.D. Heuvelman te Krimpen a/d IJssel, 7-3-1952 gearriveerd te Krimpen a/d IJssel, daar gedeeltelijk gesloopt, 8-1952 casco voor verkocht aan de Eisen- und Metall K.G. Lehr & Co. te Hamburg, gesloopt te Hamburg.

Bron: T.v.d. Zee / Foto: Collectie T.v.d Zee
Hartelijke Groet/Kind regards.

Jan van der Doe.

Varen is noodzakelijk, leven niet.
Jan van der Doe
Berichten: 1371
Lid geworden op: vr 09 jan 2009, 14:19
Locatie: Fergus, ON. Canada

Re: TUGS

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
Poolzee

Callsign : PQKR
Owner :Stoomsleepdienst L. Smit & Co., Alblasserdam -1903/ N.V.L. Smit &co, Sleepdienst, Rotterdam 1903-1923
Builder / Year : Leen Smit & Zn, Kinderdijk/1900
Type : Steam tug/ Sea going
Homeport / Flag : Rotterdam/ The Netherlands
Tonnage : brt. 304; net. 12
Dimensions : 40,97x8,38x4,35x3,86
Eng./Bhp : 3 cy. Triple exp. (437, 711, 1168-686)1000 IPK.

1914, in service by the Royal Dutch Navy;
1918, back in service
1932, sold to Loucas Matsas & Sons, Piraeus, renamed, "Marigo Matsas"
1941, sank in Piraeus
1946, salvaged and broken up.
Hartelijke Groet/Kind regards.

Jan van der Doe.

Varen is noodzakelijk, leven niet.
Jan van der Doe
Berichten: 1371
Lid geworden op: vr 09 jan 2009, 14:19
Locatie: Fergus, ON. Canada

Re: TUGS

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
Roode Zee (2)

Callsign : PRMG- PHDT
Owner : N.V. L.Smit & Co's Sleepdienst, Rotterdam
Builder / Year : J. & K. Smit, Kinderdijk/ 1908
Type : Seagoing tug
Homeport / Flag : Rotterdam/Maassluis/ Dutch.
Tonnage : Brt. 573; Net. 91
Dimensions : 52,43x9,37x5,31x4,93
Bhp : 3 cy. Triple expansion 1.250 HP.

1908, November 20, during a Pampero storm in Montevideo op drift and grounded;
refloated and sank; salvaged, repaired and towed by the " Zuiderzee"
back to Rotterdam;
1914-1918, in service with the Royal Dutch Navy as patrol vessel;
1933, scrapped at Hendrik Ido Ambacht by N.V. Holland.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jan van der Doe op wo 23 mei 2012, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Hartelijke Groet/Kind regards.

Jan van der Doe.

Varen is noodzakelijk, leven niet.
Jan van der Doe
Berichten: 1371
Lid geworden op: vr 09 jan 2009, 14:19
Locatie: Fergus, ON. Canada

Re: TUGS

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
Gele Zee
ex. Jacob van Heemskerk

Callsign : NSWL-PEHG
Owner : N.V. L.Smit & Co's Sleepdienst, Rotterdam
Builder / Year : N.V. Scheepswerf & Gashouderbouw v/h Jonker en Stans te HendriK Ido Ambacht/ 1921
Type : Seagoing tug
Homeport / Flag : Rotterdam/Maassluis/ Dutch.
Tonnage : Brt. 515; Net. 63
Dimensions : 46,13x8,48x4,27
Bhp : 3 cy. Triple expansion 1.000 HP. van de Alblasserdamsche Machine fabriek te Alblasserdam

In 1921 build for N.V. Bureau Wijsmuller and in 1927 bought by L.Smit & Co.
1934, sold to Russia, Softorgflot, Odessa and renamed " Taifun"
1943, sunk by German airplanes.
Hartelijke Groet/Kind regards.

Jan van der Doe.

Varen is noodzakelijk, leven niet.
Jan van der Doe
Berichten: 1371
Lid geworden op: vr 09 jan 2009, 14:19
Locatie: Fergus, ON. Canada

Re: TUGS

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
Gouwzee


Callsign : NTVH
Owner :Stoomsleepdienst L. Smit & Co., Alblasserdam -1903/ N.V.L. Smit &co, Sleepdienst, Rotterdam 1903-1923
Builder / Year : Leen Smit & Zn, Kinderdijk/1906
Type : Steam tug/ Sea going
Homeport / Flag : Rotterdam/ The Netherlands
Tonnage : brt. 172; net. 1
Dimensions : 33,63x6,48x3,86
Eng./Bhp : 3 cy. Triple exp. (343,533&883-521) 500 IPK.

During a towing voyage from Rotterdam to London with the barges "SCC 17" en "SCC 18" in tandem with the "Zuiderzee" captured by the German Navy and directed to Zeebrugge.
In 1918, sunk and and 1919 salvaged and returned to service.
1934,sold to N.V. S.S. "Vrede" (Matex) as "Irene" (PEFX) to supply steam, but not used as a tug.
During the outbreak the war in 1940, tried to escape to England without succes and taken over by Phs. van Ommeren.
1940 renamed "LAZ 45"; 1941, "ZRD 21") Nederlandse Zeereddingsdienst; 1941 "JBe 01" for the German Navy; 1943 during an airrraid sunk on purpose, salvaged and send to Kopenhagen for repairs.
Returned to Rotterdam in 1946 and renamed "Drecht" by Phs. van Ommeren. 1948, scrapped.
Hartelijke Groet/Kind regards.

Jan van der Doe.

Varen is noodzakelijk, leven niet.
Plaats reactie