TARBIT SHIPPING AB the past and present.

The History of some shipping companies and there ships.
Huug
Beheerder
Berichten: 1588
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 15:41
Locatie: Arkel

INGER EXPRESS

Bericht door Huug »

Afbeelding

photo: (c) Piet Anderiesse (R.I.P) courtesy Jan Anderiesse

INGER EXPRESS 1978 – 1981

Built as SEASPEED DORA in 1976

Shipyard: Trosvik – Porsgrunn completed by Trosvik – Brevik Yard No 129
Dimensions: 126.40 x 19.40
Tonnage : 3338 gross // 5675 dwt
Type: Ro/Ro

Owner: Knut H.Hermansson a.o
Homeport : Skarhamn Flag : Sweden

History:
Into service as SEEASPEED DORA 1976 Launched: 26.03.1976 Completed: 30.10.1975

01.06 .1977 capsized in the port of Jeddah // CTL
November 1977 bought by Knut H.Hermanson as is. Towed to Goteborg for reparation arrival 12.01.1978.
1978 into service again as INGER EXPRESS.in charter for AG Ems // Ems Scan Line- Goteborg – Esbjerg – Eemshaven
1979 in charter for Roto – Line: Felixstow – Zeebrugge – Walhamn – Oslo
1981 sold to Argentina cancelled but sold to Belgium as MARCEL C // Cobelfret
1989 sold as BASSRO STAR
1995 ENDEAVOUR
1997 MARCELINE
1998 BEATRIXHAVEN
2003 HUMBERWAY
2008 GUMEL
01.06.2011 broken up Aliaga

Afbeelding
photo: Bengt Petterson

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

23 & 30.05.2009 passing Walsoorden / Westerschelde
© H.Pieterse

Archive: H.Pieterse// Data LR a.o.

VIKARIE SKEPPARE PÅ ”INGER EXPRESS”

M/S ”Inger Express”



År 1978 på sommaren ringer telefonen och min fru svarar.”Ä Lasse hemma?” hör hon den välkända sävliga rösten från Knut Hermansson. Nu gällde det Ro-Ro fartyget ”Inger Ex­press” om ca 10 000 dwt.

Detta fartygsförvärv var återigen en av Knut Hermanssons fantas­tiska affärer som bara ett affärsgeni går iland med. Fartyget hade kantrat under lossning i Jedda och låg med bb,s sida under vattnet. Djupet vid haveriplatsen var exakt halva fartygets bredd. Halva fartyget låg således ovan vatten­ytan. Att beräkna renoveringskostnaderna för att återställa ett sådant fartyg måste ha varit mycket svårt. Han bogserar hem fartyget och hela familjen engagerar sig i renoveringen.

När fartyget var renoverat fick han en charter av en tysk skeppsredare som satsade på en ny linje mellan Göteborg – Esbjerg – Eemshaven. Fartyget var toppmodernt med all den utrustning som fanns att tillgå på den tiden. Maskinstyrkan var 10.000 HK och det fanns bogpropeller både fram och bak.

Den förnämliga dataanläggningen, där man planerade lasten och fick fram stabiliteten, borde ha förhindrat en kantring. Våra unga hyper- intelligenta styrmän, använde den mest till att simulera månlandningar med. Något lastintag be­hövde de inte beräkna, eftersom vi endast fick ett fåtal lång­­tradare och lite cyklande turister per resa.

Ett fartyg som varit vattendränkt är naturligtvis inte lätt att renovera så perfekt, att inga driftstörningar uppkommer då man tar det i bruk. Vi fick många ”black out”-er då huvudmaskin stoppade. Jag hade tur att få ”black out” i rum sjö utan tät trafik. Vid ett tillfälle fick de ”black out” vid Dyrön varvid hon rände in i berget intill Dyröns hamn. Jag var alltid noga med att koppla om, från axelgeneratorn till hjälpmaskin, utanför angöringsbojarna vilket eliminerade haveririsken.

När jag var ombord för tredje gången, i november månad, blåste det västlig storm. Esbjergs hamn är mycket exponerad för västliga stormar och därtill kommer att den inre hamnen är underdimensionerad för ett så pass stort fartyg. När vi kommer in sent på kvällen upptäcker vi att där låg ett antal minsvepare utefter kajerna i lä. Vi girar upp mot ro-ro läget och eftersom det regnade kraftigt gick båtmännen inte ur sina bilar och kunde därför inte fånga upp vår kastlina. Det var omöjligt att hålla henne kvar med vinden in på bb,s bog och vi drev av kajen. I det läget fanns det ingen chans att göra ett nytt försök efter­som det var stor risk att driva ner och krossa träbåtarna.

Vi lämnade hamnen och jag ringer upp vår huvudagent och beskriver läget och ifrågasätter om det verkligen är nödvän­digt att göra ett nytt försök för att lossa och lasta ett par lång­tradare. Trots att jag talade om för honom, att vi mås­te anlita två bogserbåtar vid ett förnyat försök, insistera­de han på att vi skulle angöra hamnen.

När vi kommer in i inre hamnen beordrar vi den ene bog­serbåten att trycka mot vårt förskepp om babord för att komma runt. Bogserbåten kör då med full fart in i vår babord sida och kröker flera kraftiga spant. Vi kom utan vidare pro­blem till kaj och bogserbåtarna fick trycka oss mot kaj för att hålla oss på plats under den tid vi låg där.

I Amerika har man alltid praktiserat att bogserbåtarna trycker mot fartygssidorna. I Europa skall fartygen koppla bogserbåten i en lång tross vilket gör att de inte förmår att dra in fartyget till kaj i frånkajsvind.

Bogserbåtar är inte skadeståndsskyldiga då de är på upp­drag. Om de går på grund under sin väg till ett uppdrag är beställaren ersättningsskyldig. Bogserbåtar och bärgnings­fartyg har, på grund av sin girighet, indirekt åstadkommit många katastrofala förlisningar till sjöss.

written by Lasse Larson
Caelum non animum mutant, qui trans mare currunt

Afbeelding

Huug
Huug
Beheerder
Berichten: 1588
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 15:41
Locatie: Arkel

REDO 1976 - 2003

Bericht door Huug »

Afbeelding

REDO 1976 - 2003

Imo : 5424990
Callsign : SFUZ

In service : 06.1963 as NYNAS
Builder / Yard No : D.W.Kremer Sohn – Elmshorn / No 1099
Type : Bitumen / Oil Tanker
Owner / Manager : Knut H.Hermanson // TBS a.o.
Homeport / Flag : Skarhamn / Sweden

Tonnage : 1369gt 756nrt 1683dwt
Dimensions : 72.95 X 11.21 X 5.26
Max dr : 4.636
Propulsion : Deutz 4SA 8 Cylinder 320 X 450 1000bhp
Speed : 11.0
Capacity : Liquid 1472 / Ice Class 3 # LMC

Subsequent history :
1976 Purchased by TarBitShipping of Skarhamn – Sweden and renamed REDO
2003 sold to AzovTrans of Rostov – Russia under same name.

Afbeelding
At her newbuilding yard // Kremer - Elmshorn - Germany /// Collection B.Th.Gernaat

Afbeelding
© B. Fogelberg – Collection Sjöhistorisk Museet Stockholm.

Afbeelding
As Nynas photo unknown origin. Archive H.Pieterse
Huug schreef: do 02 nov 2017, 09:02
When the asphalt tanker Redo was sold to Russia in September 2003, one of the true faithful servants in the shipping company's fleet disappeared. With her more than forty years she was one of Sweden's most beautiful conventional ships and a well-known landmark for the people of Skärhamn. She was built in 1963 as the Nynäs and was sold to the shipping company in 1976.
Despite her 27 years with the company she was still in good condition and retained her original Deutz engine.
Afbeelding
contribution : B.Gernaat

Archive : H.Pieterse .

To day the 20th of November 2017 still in service // Position : Murmansk
Caelum non animum mutant, qui trans mare currunt

Afbeelding

Huug
Huug
Beheerder
Berichten: 1588
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 15:41
Locatie: Arkel

LISA 1977 - 1989

Bericht door Huug »

Afbeelding

Photo: Piet Anderiesse (R.I.P) // courtesy Jan Anderiesse


LISA 1977 – 1988

IMO: 6720781
Built: Frederikshavn Verft & Tordok A/S as BITUMA
1972 sold to Dannebrog as CLASONSBORG
1977 bought by P/R Knut Holger Hermansson / Skarhamn / Sweden

Keel laid: 18.01.1967 Launched : 28.04.1967 In service 29.06.1967
Type: Asphalt Tanker
Dimensions: 68.38 X 10.62 X 5.54
Tonnage : 499grs 354nrt 927dwt
Propulsion: Alpha 8 cyl. 260 X 400 588kw / 800bhp
Speed 11.

History:
1989 sold as THITA VOLCANO (Cuba)
1992 sold as ARTEMIS
1993 renamed ART
1994 sold as SUNBEAM
1995 sold as SEVILLA

29.05.2002 broken up ALIAGA

Afbeelding
18.061983 Kiel Canal /Rendsburg. Copyright: Leo Johannes

Afbeelding
Courtesy: Bengt Petterson

Afbeelding
Courtesy Bengt Petterson

Archive: Huug Pieterse
Data: L.R / Miramar
Caelum non animum mutant, qui trans mare currunt

Afbeelding

Huug
Huug
Beheerder
Berichten: 1588
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 15:41
Locatie: Arkel

CHESS 1985 - 1987

Bericht door Huug »

CHESS 1985 – 1987

Built and delivered as …………….. for Wedelsborg. Contract taken over by Dannebrog
In service as Fredensborg 08.09.1976
Built by: A/S Vaagen Verft / Kyrksaeterora Yard No 40
1594grt 1197nrt 3511dwt
82.71 X 13.19 X 8.72
MAK 452AK 2400bhp
12.5kn.

22.03.1985 bought by:
Partrederiet for mt CHESS / Sture Svanstrom, Stig Sanne and Anders Hermansson.
Homeport: Skarhamn
Flag: Sweden

1987 sold as TANKVIK
2003 sold as PROMITHEAS

Afbeelding
as FREDENSBORG // photo Archive H.Pieterse collection R.P.Bruininge (R.I.P)

Afbeelding
as CHESS // photo : (c) Capt.Jan Melchers

Afbeelding
as TANKVIK

Afbeelding
as PROMITHEAS photo (c) Nektarios Papadakis

Archive : H.Pieterse // Data several sources.
Caelum non animum mutant, qui trans mare currunt

Afbeelding

Huug
Huug
Beheerder
Berichten: 1588
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 15:41
Locatie: Arkel

BITUMA 1981 - 2006

Bericht door Huug »

Afbeelding
Foto: © F. Terje - collectie Sjöhistorisk Museet Stockholm.

Met dank aan Ben Gernaat

Afbeelding

BITUMA 1981 – 2006

IMO : 8027705
Callsign : SKDR

Built 1981 by Nobiskrug Rendsburg No 708

Type : Bitumen Tanker

Owner: Seahorse A/B Manager : Tarbit Shipping AB
Homeport : Goteborg

Dimensions: 86.98 X 12.50 X 6.00
Tonnage : 1900 gr 790 nett 2850dwt
Propulsion : MAK 453AK 1798Kw 2445Bhp Speed 12.5

2006 Sold as RANA R3
2008 sold as ALFA AKDENIZ
12.2017 still in service ( Med )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Archive : H.Pietetrse // Photo,s : several sources
Data: Miramar a.o.
2017
Caelum non animum mutant, qui trans mare currunt

Afbeelding

Huug
Plaats reactie