s.s. STEENBERGEN 1911-1915
Vracht- passagiersschip PTBM
1911 - 1913 Indische Lloyd 1913 - 1915 ZHSM
Gebouwd 1903, Sir J. Laing & Sons Ltd., Sunderland (595)
3.935 BRT 2.456 NRT 6.275 DWT
(111,55) x 14,26 x 8,82 x 7,066
26 passagiers, 10 kn.
3 x 2-vuurs Schotse ketels, v.o. 426 m2, 12,6 kg, G. Clark Ltd., Sunderland.
1.800 IPK, T 3 cyl, 635, 1040 en 1700 x 1145, G. Clark Ltd., Sunderland.
6-1903 opgeleverd als WENSLEYDALE aan Laing Steam Shipping Co. Ltd., Sunderland-U.K..
1909 als WENSLEYDALE verkocht aan Furness Withy & Co. Ltd., Sun-derland-U.K.
4-1911 gekocht door N.V. Stoomvaart Mij. Indische Lloyd, Rotterdam, in beheer bij J.J.A. van Meel, herdoopt STEENBERGEN.
1913 als STEENBERGEN in beheer bij N.V. Furness Scheepvaart & Agen¬tuur Mij., Rotterdam // Zuid Hollandsche Scheepvaart Maatschappij
7-1915 verkocht aan Koninklijke Hollandsche Lloyd., Amsterdam, herdoopt DRECHTERLAND.
18-3-1918 geïnterneerd te Galveston, Texas door U.S. Shipping Board (Emergy Fleet Corp.), 20-3-1918 overgedragen aan U.S. Navy, aangepast bij Newport News Shipbuilding and Dry Dock Co., Newport News, Va., 29-2-1918 in dienst gesteld als #2793 bij Naval Overseas Transportation Service, maakte daarvoor 5 reizen tussen 23-5-1918 en 5-5-1919, de dag dat ze arriveerde in Rotterdam, daar gedemobiliseerd en marinepersoneel eraf, 12-7-1919 te Amsterdam uit dienst gesteld en terug gegeven aan de eigenaar.
3-1933 verkocht voor sloop aan S.A. Ricuperi Metallici, Turijn, 16-5-1933 gearriveerd te Savona, daar gesloopt in 1933.
STEENBERGEN
DRECHTERLAND
Archief: H.Pieterse en vele anderen
FURNESS // ZHSM // INDISCHE LLOYD // HOLLANDIA
DRIEBERGEN 1910 - 1917
s.s DRIEBERGEN (1) 1910-1917
Stoomvaart Maatschappij Hollandia
vrachtschip NMHK
Gebouwd 1910, Irvine's Shipbuilding Co., Ltd., West Hartlepool (496)
1.884 BRT 1.185 NRT 3.200 DWT
(85,09) x 12,50 x . x (6,81)
11 kn.
2 x 2-vuurs Schotse ketels, v.o. 266 m2, 12,65 kg, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool.
1.000 IPK, T 3 cyl, 510, 840 en 1370 x 915, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool.
1910 opgeleverd als DRIEBERGEN aan N.V. Stoomvaart Mij. "Hollandia", Rotterdam, in beheer bij J.J.A. van Meel.
1912 als DRIEBERGEN in beheer bij N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam. ZHSM .
17-2-1917 tijdens een reis van Port Talbot naar Huelva met een lading steenkolen door kanonvuur van de UC-66 tot zinken gebracht op 90 mijl ten westen van Quessant in positie 48.19 NB. en 07.01 WL., de DRIEBERGEN voer in z.g. versperd gebied en werd zonder waarschuwing beschoten, nadat de bemanning het schip verlaten had zonk het schip door het bombarde¬ment, de opvarenden konden na 45 uur varen op 2 mijl ten noorden van Quessant aan boord stappen van het Franse s.s. CHARLES LE COUR de hen te Brest aan wal zette.
Archief: H.Pieterse e.v.a
STEGRO gaf een naslagwerk uit omtrent Furness en haar Rederijen Kijk HIER
Stoomvaart Maatschappij Hollandia
vrachtschip NMHK
Gebouwd 1910, Irvine's Shipbuilding Co., Ltd., West Hartlepool (496)
1.884 BRT 1.185 NRT 3.200 DWT
(85,09) x 12,50 x . x (6,81)
11 kn.
2 x 2-vuurs Schotse ketels, v.o. 266 m2, 12,65 kg, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool.
1.000 IPK, T 3 cyl, 510, 840 en 1370 x 915, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool.
1910 opgeleverd als DRIEBERGEN aan N.V. Stoomvaart Mij. "Hollandia", Rotterdam, in beheer bij J.J.A. van Meel.
1912 als DRIEBERGEN in beheer bij N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam. ZHSM .
17-2-1917 tijdens een reis van Port Talbot naar Huelva met een lading steenkolen door kanonvuur van de UC-66 tot zinken gebracht op 90 mijl ten westen van Quessant in positie 48.19 NB. en 07.01 WL., de DRIEBERGEN voer in z.g. versperd gebied en werd zonder waarschuwing beschoten, nadat de bemanning het schip verlaten had zonk het schip door het bombarde¬ment, de opvarenden konden na 45 uur varen op 2 mijl ten noorden van Quessant aan boord stappen van het Franse s.s. CHARLES LE COUR de hen te Brest aan wal zette.
Archief: H.Pieterse e.v.a
STEGRO gaf een naslagwerk uit omtrent Furness en haar Rederijen Kijk HIER
UBBERGEN 1912 - 1924
s.s. UBBERGEN (1) 1912-1920 vrachtschip // roepnaam PORT
Stoomvaart Maatschappij Hollandia
s.s. UBBERGEN (1) 1920-1924 vrachtschip // roepnaam PORT
Zuid Hollandsce Scheepvaart Maatschappij
Gebouwd 1912, Irvine 's Shipbuilding & Drydock Co. Ltd., West Hartlepool (508)
1.870 BRT 1.156 NRT 3.236 DWT
(85,03) x 12,21 x 5,72 x (5,61)
9 kn.
2 x 2 vuurs Schotse ketels, v.o. 246 m2, 12,65 kg, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool
1.000 IPK, T 3 cyl, 510, 838 en 1370 x 915, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool.
1-1912 opgeleverd als UBBERGEN aan N.V. Stoomboot Mij., "Hollandia", Rotterdam, in beheer bij J.J.A. Van Meel.
1912 als UBBERGEN in beheer bij N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
1917 als UBBERGEN in dienst bij Furness Withy & Co. Ltd., Londen-U.K..
1919 als UBBERGEN weer terug bij N.V. Stoomboot Mij., "Hollandia", Rotterdam, in beheer bij N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
1920 ingebracht bij N.V. Zuid Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam, in beheer bij N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
1924 verkocht aan D/S A/S Ruth, Sandefjord-Noorwegen, in beheer bij A. Norbom, herdoopt INGRID.
1931 verkocht aan Skibs A/B Morild, Oslo-Noorwegen, in beheer bij Einar Lange, herdoopt MEROK.
1934 gekocht op een veiling door Cornelis Shipping Ltd., Londen-U.K., in beheer bij A.C. Lensen, herdoopt CORNELIS LENSEN en ingezet in de Russische houtvaart.
1937 verkocht aan Max Faulbaum Steamship Line, Riga-Letland, in beheer bij James Siering & Co., herdoopt ROLFS FAULBAUMS.
1940 eigenaar: Max Faulbaum, Stettin-Duitsland, herdoopt MAKKI FAULBAUMS.
11-2-1944 getorpedeerd door HMS STUBBORN en gezonken op 24 mijl ten westnoordwesten van Namsos.
UBBERGEN// photo // Collection //source unknown
North Atlantic 1922 // Foto,s uit het album van Kapitein Ruige welwillend afgestaan door zijn dochter.
Diverse fotos uit het album van Kapitein Ruige.
Archief: H.Pieterse e.v.a.
Stoomvaart Maatschappij Hollandia
s.s. UBBERGEN (1) 1920-1924 vrachtschip // roepnaam PORT
Zuid Hollandsce Scheepvaart Maatschappij
Gebouwd 1912, Irvine 's Shipbuilding & Drydock Co. Ltd., West Hartlepool (508)
1.870 BRT 1.156 NRT 3.236 DWT
(85,03) x 12,21 x 5,72 x (5,61)
9 kn.
2 x 2 vuurs Schotse ketels, v.o. 246 m2, 12,65 kg, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool
1.000 IPK, T 3 cyl, 510, 838 en 1370 x 915, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool.
1-1912 opgeleverd als UBBERGEN aan N.V. Stoomboot Mij., "Hollandia", Rotterdam, in beheer bij J.J.A. Van Meel.
1912 als UBBERGEN in beheer bij N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
1917 als UBBERGEN in dienst bij Furness Withy & Co. Ltd., Londen-U.K..
1919 als UBBERGEN weer terug bij N.V. Stoomboot Mij., "Hollandia", Rotterdam, in beheer bij N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
1920 ingebracht bij N.V. Zuid Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam, in beheer bij N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
1924 verkocht aan D/S A/S Ruth, Sandefjord-Noorwegen, in beheer bij A. Norbom, herdoopt INGRID.
1931 verkocht aan Skibs A/B Morild, Oslo-Noorwegen, in beheer bij Einar Lange, herdoopt MEROK.
1934 gekocht op een veiling door Cornelis Shipping Ltd., Londen-U.K., in beheer bij A.C. Lensen, herdoopt CORNELIS LENSEN en ingezet in de Russische houtvaart.
1937 verkocht aan Max Faulbaum Steamship Line, Riga-Letland, in beheer bij James Siering & Co., herdoopt ROLFS FAULBAUMS.
1940 eigenaar: Max Faulbaum, Stettin-Duitsland, herdoopt MAKKI FAULBAUMS.
11-2-1944 getorpedeerd door HMS STUBBORN en gezonken op 24 mijl ten westnoordwesten van Namsos.
UBBERGEN// photo // Collection //source unknown
North Atlantic 1922 // Foto,s uit het album van Kapitein Ruige welwillend afgestaan door zijn dochter.
Diverse fotos uit het album van Kapitein Ruige.
Archief: H.Pieterse e.v.a.
ZEVENBERGEN 1911 - 1915
s.s. ZEVENBERGEN 1911-1915 vrachtschip QDFV
Gebouwd 1911, Irvine 's Shipbuilding & Drydock Co. Ltd., West Hartlepool (500)
3.121 BRT 2.007 NRT 5.350 DWT
(99,02) x 14,25 x 7,57 x 6,328
2 x 3 vuurs Schotse ketels, v.o. 388 m2, 12,65 kg, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool.
1.450 IPK, T 3 cyl, 595, 965 en 1625 x 1066, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool.
5-1911 opgeleverd als ZEVENBERGEN aan N.V. Stoomvaart Mij. Indische Lloyd, Rotterdam, in beheer bij J.J.A. van Meel.
1912 als ZEVENBERGEN in beheer bij N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
1914 ingebracht bij N.V. Stoomboot Mij "Hollandia", Rotterdam, in beheer bij N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
1915 verkocht aan N.V. Mij. Stoomschip "Veerhaven", Rotterdam, in beheer bij N.V. Gebr. van Uden Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam, herdoopt VEERHAVEN.
3-1918 als VEERHAVEN in dienst bij U.S. Shipping Board (Emergy Fleet Corp.)
7-1919 terug bij N.V. Gebr. van Uden Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
1920 ingebracht bij N.V. Scheepvaart Mij. "Noordzee", Rotterdam, in beheer bij N.V. Gebr. van Uden Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
14-7-1924 tijdens een reis van Garston naar Arkhangelsk gestrand op de rotsen van Obornaya Point, op 7 mijl van Gorodetz bij de ingang van de Witte Zee, 27-7-1924 het grootste deel van de bemanning ging van boord, van Uden deed afstand van het schip, 16-8-1924 vlot gebracht en naar Archangelsk gesleept, 7-1926 gerepareerd en door de U.S.S.R. in de vaart gebracht, 1925 verkocht aan A/O “Sovtorgflot”, Arkhangelsk-U.S.S.R., herdoopt KRASNY OKTYABR’, 3.295 BRT, 2.041 NRT.
1934 verkocht aan Severnoye Gosudarstvyennoye Morskoye Parokhodstvo, Arkhangelsk-U.S.S.R.
193- verkocht aan Dal’nevostochnoye Gosudartstvyennoye Morskoye Parokhodstvo, Vladivostok-U.S.S.R.
Na 1945 is geen zeetijding over het schip bekend, mogelijk is het schip kort na de oorlog gesloopt of opgelegd, de laatste bekende zeetijding dateert van 12-4-1944 van een reis van Seattle naar Vladivostok waar ze op 13-5-1944 arriveerde, ook is er sprake van dat het schip zou vergaan zijn in 1959 in de Witte Zee, 1960 geschrapt uit Lloyd’s Register.
Archief: H.Pieterse e.v.a
Gebouwd 1911, Irvine 's Shipbuilding & Drydock Co. Ltd., West Hartlepool (500)
3.121 BRT 2.007 NRT 5.350 DWT
(99,02) x 14,25 x 7,57 x 6,328
2 x 3 vuurs Schotse ketels, v.o. 388 m2, 12,65 kg, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool.
1.450 IPK, T 3 cyl, 595, 965 en 1625 x 1066, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool.
5-1911 opgeleverd als ZEVENBERGEN aan N.V. Stoomvaart Mij. Indische Lloyd, Rotterdam, in beheer bij J.J.A. van Meel.
1912 als ZEVENBERGEN in beheer bij N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
1914 ingebracht bij N.V. Stoomboot Mij "Hollandia", Rotterdam, in beheer bij N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
1915 verkocht aan N.V. Mij. Stoomschip "Veerhaven", Rotterdam, in beheer bij N.V. Gebr. van Uden Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam, herdoopt VEERHAVEN.
3-1918 als VEERHAVEN in dienst bij U.S. Shipping Board (Emergy Fleet Corp.)
7-1919 terug bij N.V. Gebr. van Uden Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
1920 ingebracht bij N.V. Scheepvaart Mij. "Noordzee", Rotterdam, in beheer bij N.V. Gebr. van Uden Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
14-7-1924 tijdens een reis van Garston naar Arkhangelsk gestrand op de rotsen van Obornaya Point, op 7 mijl van Gorodetz bij de ingang van de Witte Zee, 27-7-1924 het grootste deel van de bemanning ging van boord, van Uden deed afstand van het schip, 16-8-1924 vlot gebracht en naar Archangelsk gesleept, 7-1926 gerepareerd en door de U.S.S.R. in de vaart gebracht, 1925 verkocht aan A/O “Sovtorgflot”, Arkhangelsk-U.S.S.R., herdoopt KRASNY OKTYABR’, 3.295 BRT, 2.041 NRT.
1934 verkocht aan Severnoye Gosudarstvyennoye Morskoye Parokhodstvo, Arkhangelsk-U.S.S.R.
193- verkocht aan Dal’nevostochnoye Gosudartstvyennoye Morskoye Parokhodstvo, Vladivostok-U.S.S.R.
Na 1945 is geen zeetijding over het schip bekend, mogelijk is het schip kort na de oorlog gesloopt of opgelegd, de laatste bekende zeetijding dateert van 12-4-1944 van een reis van Seattle naar Vladivostok waar ze op 13-5-1944 arriveerde, ook is er sprake van dat het schip zou vergaan zijn in 1959 in de Witte Zee, 1960 geschrapt uit Lloyd’s Register.
Archief: H.Pieterse e.v.a
ALBERGEN 1912 - 1915
s.s. ALBERGEN 1912-1915 NCBH
Gebouwd 1911, Sir Raylton Dixon & Co., Middlesbrough (566)7
1.839 BRT 1.113 NRT 3.080 DWT
(84,14) x 12,44 x . x (5,58)
2 x 2 vuurs Schotse ketels, v.o. 250 m2, 12,65 kg, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool.
1.000 IPK, T 3 cyl, 510, 840 en 1370 x 915, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool.
1-1912 opgeleverd als SALTBURN aan Furness Withy & Co. Ltd., West Hartlepool-U.K.
11-1912 gekocht door N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam, herdoopt ALBERGEN.
2-4-1915 vertrokken met een lading steenkolen van Newport News naar Trinidad, sinds het passeren van Cape Henry niets meer van het schip of de 22 opvarenden vernomen, men nam aan dat de ALBERGEN op 3-4-1915 in een typhoon bij Cape Hatteras is vergaan.
Archive: H.Pieterse e.v.a.
Gebouwd 1911, Sir Raylton Dixon & Co., Middlesbrough (566)7
1.839 BRT 1.113 NRT 3.080 DWT
(84,14) x 12,44 x . x (5,58)
2 x 2 vuurs Schotse ketels, v.o. 250 m2, 12,65 kg, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool.
1.000 IPK, T 3 cyl, 510, 840 en 1370 x 915, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool.
1-1912 opgeleverd als SALTBURN aan Furness Withy & Co. Ltd., West Hartlepool-U.K.
11-1912 gekocht door N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam, herdoopt ALBERGEN.
2-4-1915 vertrokken met een lading steenkolen van Newport News naar Trinidad, sinds het passeren van Cape Henry niets meer van het schip of de 22 opvarenden vernomen, men nam aan dat de ALBERGEN op 3-4-1915 in een typhoon bij Cape Hatteras is vergaan.
Archive: H.Pieterse e.v.a.