ABEL TASMAN 1937
Roepletters PCBO
Werf = N.V. Scheepswerf "Delfzijl" v/h Gebr. Sander in Delfzijl (150)
BRT = 314 DWT = 408
L.o.a. x Br. x Diepte = 38,59 x 7,34 x 2,56
Motor = 2TE 4 cil. App. Brons (240x360) 195 rpk – 9 knopen
Op 28 september 1937 te water als ABEL TASMAN* voor Jacob Bonninga in Groningen. Op 18 november 1937 opgeleverd. Beheer Wagenborg.
Op 16 mei 1940 ingeschreven bij The Netherlands Shipping & Trading Committee in Londen en in beheer bij Freight Express Ltd. Londen.
Van 26 mei 1940 tot 3 juni 1940 onder Britse vlag en met Britse bemanning deel genomen aan evacuatie van Duinkerken. (220 pers.)
Op 13 juni 1940 nabij Poole, nog steeds met een Britse bemanning, op een mijn gelopen. Pos: 50°38' NB en 01°56' WL.
Alle 11 bemanningsleden kwamen om het leven.
Slachtoffers waren:
CHERRY, Leonard A, Ordinary Seaman (vermist)
CLOUGH, William, Engine Room Artificer 4c (vermist)
COOK, Herbert J, Stoker 1c (vermist)
CUMBERLAND, John A, Able Seaman (vermist)
ELLIOTT, Ian G B, Ordinary Seaman (omgekomen)
GOSLING, Eric J, Ordinary Seaman (omgekomen)
GRANT, Ian R, Py/Ty/Sub Lieutenant (omgekomen)
MITCHELL, Ronald H, Act/Leading Seaman (vermist)
MUDIE, Edward T, Py/Lieutenant (omgekomen)
SARGENT, Richard J, Ordinary Seaman (omgekomen)
TELFER, John K S, Stoker 1c (vermist)
Het wrak werd in juni 1947 opgeblazen.
Uit het Nieuwsblad van het Noorden van 19 november 1937
DELFZIJL. 18 Nov 1937.
Op de Eems vond heden de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe m.s. „Abel Tasman”, gebouwd bij de N.V. Scheepswerf „Delfzijl” v.h. Gebr. Sander te Delfzijl, voor rekening van kapt. J. Bonninga te Groningen, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart. Het schip is gebouwd met plaat voorsteven en is voorzien van een dubbelen bodem. Het is van het raised-quarterdek-type. De afmetingen zijn: 41 x 7.30 x 2.85 M. Holte tot verhoogd dek 3.70 M., groot bruto 314.16 en netto 152.75 Reg. ton, D.W. 410 ton. De voortstuwing geschiedt door een Brons-motor van 200 p.k. Hulpmotor is een Deutz-motor van 10—12 p.k. Twee motorlieren worden ieder door een Deutz-motor van B—lo p.k. aangedreven. De ankerlier wordt door een Deutz-motor van 6 p.k. gedreven. Ballastvaart 9 mijl.
Uit voormalig SOTD // Jaap de Roode (R.I.P.) collectie Huug Pieterse