Straks vieren Christenen over heel de wereld de geboorte van de Zaligmaker Jezus Christus.
Die bekende geschiedenis wordt verteld: En Maria baarde haar eerstgeboren Zoon, en wond
Hem in doeken, en legde Hem neder in de kribbe, omdat voor hen geen plaats was in de
herberg.
De Kerstgeschiedenis is vol tegenstellingen. In Lukas 1 lezen we dat een engel tegen een
verbaasde Maria zegt: “Wees gegroet, gij begenadigde; de Heere is met u; gij zijt gezegend
onder de vrouwen.”
Maar in Lukas 2 zien we, dat er voor hen geen plaats is in de herberg. De engel had
gezegd: “En zie, gij zult bevrucht worden, en een Zoon baren, en zult Zijn Naam heten Jezus.
Deze zal groot zijn, en de Zoon van de Allerhoogste genaamd worden.” Maar toen Hij
geboren was, had Zijn moeder alleen een kribbe, een voerbak voor de dieren, om Hem in te
leggen.
Alzo lief heeft God de wereld gehad - deze zondige, verdorven wereld - dat Hij Zijn
eniggeboren Zoon gegeven heeft. Gods Zoon werd mens. Hij werd in doeken gehuld en
gelegd in een kribbe in een beestenstal.
Terwijl keizer Augustus gezeten is op zijn marmeren troon, gekleed in het fijnste purper, in
een prachtig paleis vol luxe en genot, ligt Koning Jezus in een kribbe.
Keizer Augustus is het teken van aardse pracht en glitter. Maar Koning Jezus staat voor de
geestelijke waarden van het Koninkrijk der hemelen.
Van nature kiezen wij de schittering van keizer Augustus, en wenden we ons oog af van dat
Kind in doeken gehuld. Toch heeft dit “onaanzienlijk” Kind ons iets te bieden; iets dat wij bij
de groten van deze aarde niet zullen vinden. Wat voor genot de wereld ons ook kan bieden,
ze kan ons geen vrede geven voor onze ziel! Die is alleen te vinden bij Hem Die gekomen
is om te zoeken en zalig te maken wat verloren is. Bij Hem is genade. Bij Hem is volkomen
vergeving van zonde! Dat is veel meer waard dan alles wat deze wereld u kan bieden.
Aan welke kant staan wij? Wie kiest ons hart? Keizer Augustus op zijn troon, of de
Zaligmaker in de kribbe?
Is er in uw hart echt plaats voor Christus? Kan dát van u gezegd worden?
Of zegt u net als de herbergier: Ga maar weg! Ik wil Hem niet kennen. In mijn leven is
geen plaats voor Hem; in mijn hut is geen plaats voor Hem. In mijn gedachten niet; in mijn
plannen niet. Op mijn schip is geen plaats voor de Heere Jezus Christus.
Zal de Zaligmaker dan altijd en door iedereen worden buitengesloten?? Beslist niet! Er
zijn er toch, die Hem niet kunnen missen. Die voelen dat hun hart is als een beestenstal vol
onreinheid. Zij kunnen niet begrijpen dat God nog met hen te maken wil hebben. dat de Heere
Jezus Christus wil wonen in hun hart.
Laten wij ons verblijden in de geboorte van de Zaligmaker. Al uw hoop en verwachting mag
op dat Kind gericht zijn.
Hij groeide op als onze Borg en Zaligmaker. Hij heeft de zonde verzoend, de schuld
betaald, de vloek weggenomen. Heerlijk als u op Hem ziet. Laten wij met de profeet
instemmen: “Ziet, Deze is onze God; wij hebben Hem verwacht, en Hij zal ons zalig maken.
Deze is de Heere; wij hebben Hem verwacht, wij zullen ons verheugen en verblijden in Zijn
zaligheid.”
ds H. van der Ham