THE HISTORY
Direct na de tweede wereldoorlog besluit de Hr J.F.van Seumeren, direkteur van Teerbedrijf Uithoorn, het transport van teer met zeeschepen zelf ter hand te nemen.
In april 1947 wordt daartoe een rederij opgericht en onder gebracht bij NV TEERBEDRIJF UITHOORN kortweg TEBU genaamd gevestigd te Uithoorn
In 1947 koopt hij een oude CHANT tanker op die hij de naam THEODORA (1) geeft, naar zijn vrouw genoemd.
Furness Scheepvaart en Agentuur Maatschappij te Rotterdam wordt tot agent van de rederij benoemd.
In 1947 wordt een tweede chant-tanker aangekocht, genaamd FRANS. De twee schepen hebben een stoomverwarming systeem. D.w.z. stoom wordt door spiralen in de tanks gecirculeerd, om de lading op temperatuur te houden. In 1950 wordt de naam gewijzigd in NV REEDERIJ THEODORA gevestigd te Uithoorn.
In 1951 wordt een derde schip,eveneens een chant tanker de GEMMA aangeschaft. Zij is speciaal ingericht voor het vervoer van Zwavelzuur. De drie Chant-tankers meten allen 470 ton draagvermogen en worden voortgestuwd door een Crossley van 220pk.
De GEMMA echter vergaat binnen een jaar in de golf van Biskaije met man en muis. De in 1951 aangeschafte STELLA MARIS (1)vergaat in 1953 waarbij de bemanning gered wordt. Na deze verliezen overweegt men de Rederij op te heffen.
De oude chant tankers FRANS en THEODORA(1) worden in de jaren vijftig verkocht.
In 1954 echter komt het eerste nieuwbouw schip voor Reederij Theodora in de vaart en krijgt ook de naam STELLA MARIS (2). Het schip wordt geheel volgens eigen specificaties gebouwd door de Noord Nederlandse Scheepswerven te Groningen. Het schip meet 700 ton laadvermogen en is ingericht voor zwarte olie produkten met name teer en creosoot. Al snel 1955 en 1958 worden er nog twee zusterschepen van de STELLA MARIS (2) in de vaart gebracht en wel de FRANS VAN SEUMEREN en THEODORA (2).
Het vaargebied van de schepen is hoofdzakelijk NW Europa echter door de slapte in de markt vaart de STELLA MARIS (2) aanvankelijk in West Afrika voor Palm Line als een soort Feeder vanaf de rivieren naar de kusthavens. De THEODORA (2)vaart aanvankelijk in de Middellandse Zee als wijntanker.
De Theodora komt echter al snel in een langdurig charter bij Shell en vaart ruim negen jaar op de Engelse en Ierse kust met bitumen en stookolie. Zij maakte vele reizen Swansea-Newport en Belfast – Ardrossan. De FRANS VAN SEUMEREN maakt vele reizen New Castle – Kristiansand met teer evenals de STELLA MARIS (2).
In de beginjaren zestig worden er wederom twee nieuwbouw schepen aan de vloot toegevoegd, als eerste de STELLA POLARIS (1) in 1961, groot 925 dwt, vervolgens de STELLA ANTARES in 1962, groot 1045 dwt. Beide schepen worden in de chemicaliën vaart ingezet en varen hoofdzakelijk in charter tussen NW Europa en Middellandse Zee.
In 1963 wordt Furness tot dan de bevrachter, mede-eigenaar van de vloot.
In 1964 wordt het eerste gespecialiseerde bitumenschip in de vaart gebracht de STELLA FORNAX, 1100 dwt. Zij kan haar lading op 165º Celsius vervoeren en behouden gevolgd in 1967 door haar zusterschip STELLA SIRIUS, uiterlijk iets verschillend maar casco en installatie zijn identiek. Zij vertrekt direct naar de Caribische Zee voor een periode van acht jaar en vaart hoofdzakelijk tussen Willemstad en de Caribische Eilanden.
In 1965 worden de rederijzaken van Rederij Theodora naar Rotterdam overgeheveld en samen gevoegd met die van de ZHSM (Furness) . Furness heeft dan een subtantieel aandeel in Rederij Theodora verworven De THEODORA (2) werd ontdaan van haar stoom installatie en voorzien van een olie installatie, haar charter met Shell werd na vele jaren beëindigd. De STELLA ANTARES wordt verlengd en eveneens in de bitumenvaart ingezet. De STELLA MARIS (2) en de FRANS VAN SEUMEREN worden verkocht aan de T.T.S., echter de bemanningszaken blijven bij Theodora.
De thuishaven van de schepen tot dan toe Uithoorn wordt Rotterdam. Door de volledige overname van Theodora door Furness en het feit dat Furness haar ZHSM vloot afstoot moeten bemanningen geïntrigeerd worden. De grote mate van vrijheid die de bemanningen van Theodora hadden, moet worden omgebogen in een anders georganiseerde rederij. Veel bemanningsleden van de ZHSM vloot zien de tankvaart niet zitten, veel bemanningsleden van de Theodora vloot kunnen niet wennen aan de andere organisatievorm van Furness. De mix van droge en natte bemanningen verloopt in het begin stroef . De STELLA POLARIS (1) wordt in 1971 afgestoten. De rederij is nu geheel gespecialiseerd in het vervoer van zware olie producten met name Bitumen . In 1971 komt de nieuwbouw STELLA RIGEL (1) in de vaart groot 3200 dwt, vervolgens komt in dat zelfde jaar de STELLA DUVAL in de vaart een Zwaveltanker van 3200 dwt. Zij wordt voor een periode van tien jaar gehuurd door Duval en vaart voornamelijk vanuit Antwerpen naar diversen Europese bestemmingen. In 1973 volgt nog de STELLA ORION (1) ook 3200 dwt. Het zijn drie identieke schepen.
In 1972 verwerft Furness het gehele aandelen pakket van Rederij Theodora , dientengevolge verdwijnt het originele schoorsteen logo en komen de twee groene (Furness) vlaggetjes hier voor in de plaats. De naam van de rederij is inmiddels gewijzigd in Theodora Tankers
De STELLA SIRIUS keert terug uit de Caribean, de nieuwe STELLA RIGEL(1) neemt haar plaats in.
In de zeventiger jaren varen de schepen in de winter voornamelijk op de Engelse kust voor Shell Mex BP of Esso. In de zomer wordt veel voor de Noorse Fina gevaren vanuit Antwerpen naar Noorwegen en IJsland. Ook de Franse kust is zomers veelvuldig het werk terrein van de schepen.
In 1976 wordt de STELLA SIRIUS verlengd en uitgerust met een boegschroef. In 1978 wordt de THEODORA (2) verlengd, in dat zelfde jaar komt de nieuwbouw STELLA PROCYON in de vaart zij is 4250 dwt. groot. De tocht van het niet afgebouwde casco van de werf te Koostertille (Friesland) naar Amsterdam haalt de pers door de moeilijke route die het schip moet volgen.
In 1980 en 81, komen er weer twee nieuwe zusterschepen in de vaart de STELLA CASTOR en STELLA POLLUX. In 1984 wordt de STELLA ANTARES gesloopt, echter de STELLA CASTOR en STELLA POLLUX worden verlengd waardoor hun dwt. toeneemt tot 3950 dwt.
In 1984 wordt de STELLA FORNAXna een lange opleg periode afgestoten en gaat naar Griekenland.
In 1985 wordt de Hanne Luppe aangekocht uit de vaart en krijgt de naam STELLA WEGA (1), zij wordt reeds in 1987 verkocht naar Algerije.
De oude THEODORA (2) arriveert op 1 oktober 1989 te Vigo om na 31 dienstjaren met dezelfde trouwe Deutz, gesloopt te worden. Inmiddels is het Furness concern langzaam uit elkaar aan het vallen, vele belangen worden afgestoten, het wordt duidelijk dat de rederij ook zal volgen.
In 1989 komt de nieuwbouw STELLA LYRA in de vaart groot 3500 dwt., dit schip is het eerste dubbelwandige bitumenschip van de rederij, zij kan haar lading op 220º Celsius vervoeren. In dat jaar wordt echter de STELLA CASTOR verkocht naar Italië.
In 1990 wordt de Italiaanse rederij Seran Spa uit Ravenna overgenomen met twee schepen de FRANCESCA S en de MELVINA.
Het Furness concern wat zwaar in de problemen zit, stoot Theodora Tankers in 1991 wat al een poosje in de etalage stond, af. De nieuwe eigenaar wordt Pakhoed/Vopak die ook al reeds Broere overgenomen heeft.
Theodora Tankers, op dat moment kantoor houdende te Gouda, verhuisd naar Dordrecht en wordt ondergebracht bij Broere aan de Wieldrechtseweg te Dordrecht.
Wederom is er het probleem van nieuwe regels andere wetten, waar een ieder aan moet wennen. In 1990 komt de STELLA RIGEL aan bij de sloper in Colombia.
In 1991 wordt er weer een nieuwe THEODORA (3) in de vaart genomen groot 6650 dwt. de lading temperatuur die het schip kan vervoeren is 250º Celsius. In 1992 volgt weer een verhuizing, Theodora Tankers wordt ondergebracht bij Paktank International.
Pakhoed richt in 1994 een zelfstandige scheepvaart divisie op: Pakhoed Shipping. Hierin wordt ook Theodora Tankers opgenomen er volgt wederom een verhuizing naar Rotterdam. Duidelijk wordt ook dat Pakhoed eigenlijk van Theodora af wil.
De verkoop aan de Ierse Jones Group gaat niet door.
In 1994 wordt ook de STELLA DUVAL, na een lange opleg periode bij YVC Boolnes verkocht.
Dordrecht wordt in 1995 weer de thuisbasis voor Theodora Tankers.
De vloot bestaat op dat moment uit de STELLA LYRA, STELLA ORION (1), STELLA POLLUX, STELLA PROCYON , THEODORA (3) , FRANCESCA S , MELVINA.
In 1996 komt de nieuwe STELLA WEGA (@) in de vaart 4450 dwt. Het jaar daar op wordt de MELVINA die inmiddels evenals de FRANCESCA S onder Nederlandse vlag gebracht was, verkocht. Een nieuwe STELLA POLARIS (2) komt in 1999 vanaf werf de Schelde de vloot versterken, groot 8297 dwt. De Francesca S wordt omgedoopt tot STELLA RIGEL (2) . De vaargebieden van de schepen, zijn in principe nooit veel anders geworden, afgezien van een uitstapje naar het verre oosten . Er worden veel reizen op West Afrika gedaan.
Vopak verkoopt in 2001 de rederij aan de Zweedse Rederij Tarbit Shipping.
TarBitShipping gevestigd te Skarhamn, is eveneens gespecialiseerd in het vervoer van Bitumen
De naam van de rederij blijft vooralsnog behouden alsmede de Nederlandse vlag, ook het kantoor blijft in Nederland (Dordrecht) gevestigd. De schepen krijgen de blauwe kleur van TBS.
De gezamenlijke vloot van TBS en Theodora behoort op dat moment tot de grootste in haar soort.
In 2004 koopt de rederij een schip uit de vaart . Zij krijgt de naam STELLA MARIS (3) X Scipion en werd in 2004 opgeleverd in China. Het schip is een zusterschip van de reeds in de vaart zijnde Stella Wega. In 2006 wordt de Etoile Lava aangekocht en omgedoopt STELLA ORION (2), het zusterschip Horizon Lava zal in de loop van 2007 volgen als STELLA VIRGO. Beide schepen meten ruim 4000 ton en zijn gebouwd in resp. 2004 en 2002.
In 2006 gaat de afdeling bemanningszaken van de rederij naar het hoofdkantoor van TarBitShipping te Skarhamn-Zweden.In 2007 gaat de Zweedse BITLAND van TBS onder Nederlandse vlag in december van dat jaar wordt de STELLA POLLUX verkocht aan de Cyrus Groep en krijgt als naam Cyrus 1 .
In 2008 krijgen de schepen van de Zweedse en Nederlandse vloot dezelfde schoorsteen en rederij vlag.
In 2010 worden de BITHAV (bitumen) en BIT OKTANIA (Producten tanker)) onder Nederlandse vlag gebracht.
De heren Kroon en Overhand verlaten de walorganisatie van de rederij beiden gaan met Pensioen. Vanuit Zweden wordt Jonas Petterson aangesteld als bevrachter enkele maanden later krijgt hij assistentie van J de Zwaan ( x kapitein theodora tankers).
In december 2010 besluit de rederij de naam Theodora Tankers en Theodora Tanker Services te veranderen in Tarbit Tankers en Tarbit Tanker Services dit om de positie van Tarbit te versterken. Ook wordt bekend gemaakt dat er door Theodora Tankers een nieuw schip besteld is bij de werf Kraljevica. Het betreft een bitumen tanker van 9150 dwt welke begin 2012 in de vaart zal komen.
Op 1 januari 2011 bestaat de vloot van Tarbit Tankers BV / vh Theodora Tankers uit de volgende schepen:
Stella Lyra, Theodora, Stella Wega, Stella Polaris, Stella Maris, Stella Orion, Stella Virgo, Bitland, Bithav en Bit Oktania.
Op 16 april 2011 loopt de in aanbouw zijnde nieuwe bitumen tanker van stapel. Zij draagt de naam BIT REDO en heeft als thuishaven Dordrecht.
In 2012 wordt zij opgeleverd. De BIT REDO vertrekt al vrij snel naar het Verre Oosten.
De rederij vaart wel, toch dienen zich veranderingen aan. Nynas die zelf twee schepen in de vaart heeft, besteld er nog twee bij waardoor een groot deel van de reizen die tot dan door TBS gedaan werden, wegvallen.
Er komt ook een nieuwe speler op de markt. Vroon onder de noemer van Iver Ships te Barendrecht bouwt in rap tempo een grote bitumen vloot op. Aanvankelijk varen zij in het verre oosten echter al snel komen zij naar NW Europa met name de Middellandse Zee waar zij hoofdzakelijk voor Esso varen. De Stella Maris verliest hierdoor haar contract de Bithav komt naar NW Europa .
In 2016 verklaart ESSO te stoppen met de raffinage van Bitumen in Antwerpen . Q 8 is dan al gestopt in Europoort.
De rederij sluit een contract af met SHELL voor het vervoer van bitumen vanuit Rotterdam en Hamburg. De Hamburgse tak van SHELL wordt verkocht aan NYNAS
TRAFIGURA heeft inmiddels een grote vloot van 15.000 dwt opgebouwd en daarbij enkele 5000 tonners uit de markt gekocht van het spaanse PETROMAR.
TRAFIGURA neemt de hele handel in bitumen over van ESSO waardoor de vaart op Skandinavie waar de rederij ruim 60 jaar actief was, grotendeels komt te vervallen.
2017 en sterker nog 2018 zijn moeilijke jaren waar de Rederij zoekt naar nieuwe wegen.
Toch komen er nog nieuwe schepen in de vaart
In april 2017 wordt de SAN BERTOLDO een 4 maanden oud schip van ABC MARITIEM /Swiss
overgenomen en als BITFJORD 5000dwt in de vaart gebracht.
In oktober 2017 volgt de BIT ECO een in Turkije gebouwd schip van 9921dwt
In maart 2018 volgt haar zusterschip BIT HERO.
Op dat moment bestaat de vloot uit 17 schepen waarvan 14 onder Nederlandse en 3 onder Zweedse vlag.
Nederlandse vlag: Stella Lyra, Theodora, Stella Wega, Stella Maris, Stella Polaris, Stella Orion, Stella Virgo, Bithav, Bitfjord, Bit Eco, Bit Hero en de pruducten tanker Bit Oktania
Zweedse vlag : De bitumen tanker Bitflower en de produkten tankers Bit Viking en Bit Okland
In 2018 worden de THEODORA(3) , STELLA LYRA en BITLAND opgelegd en uiteindelijk in september en oktober van dat jaar verkocht.
De verkoop van de THEODORA(3) sluit een tijdperk naamgevingen af. Het was het derde schip met deze naam.
In november 2018 vertrekt de BIT HERO naar Maputo en zal in charter gaan varen tussen het verre oosten en Afrika.
De STELLA WEGA (2) wordt op 22.01.2019 verkocht aan Global Tankers / India en vertrekt onder naam GLOBAL RANI vanuit Ronnang naar het verre Oosten
In juni 2019 kondigt de Rederij aan dat in principe de vier bitumentankers van het Zweedse NYNAS zullen worden overgenomen.
Het betreft de zusterschepen PANDION en ALCEDO en de zusterschepen MERGUS en ARDEA.
Op 12.09.2019 komt als eerste de MERGUS als BITLAND de vloot versterken gevolgd op 15.09.2019 door de Pandion als BIT FORCE en 14.01.2020 de Alcedo als BIT POWER. De aankoop van de ARDEA gaat vooralsnog niet door.
29.10.2020 wordt wederom een schip uit de vaart aangekocht. De San Benedetto II komt als BITUMA in de vaart. Het is een zusterschip van de reeds in de vaart zijnde BITFJORD.
26.06.2021 wordt alsnog de ARDEA aan gekocht en omgenaamd BITONIA onder Nederlandse vlag.
In 2021 wordt duidelijk dat er meerdere spelers in de NW Europesche bitumenvaart komen.
Ook in 2021 worden er twee nieuwe schepen besteld. Het zijn Producten/Chemicalien tankers van13.000 dwt die in China gebouwd worden.
Op 19.04.2022 wordt het eerste schip over gedragen haar naam BIT WAVE zijnde 13821 dwt, de BIT WIND volgt 23.05.2022. Beide schepen worden bevracht voor NW Europa en zijn voornamelijk werkzaam in Skandinavie en varen onder Nederlandse vlag met thuishaven Dordrecht.
© 2007 H.Pieterse
Herzien © 30-01-2024
TEERBEDRIJF UITHOORN / THEODORA TANKERS / TARBIT SHIPPING /1946 - Today
Re: Teerbedrijf Uithoorn / Theodora Tankers / TBS /1947 - 2010
In volgorde de logos die de schoorstenen in de loop der jaren getooid hebben.
Daarnaast waren er veranderingen in verband met charters. Zo vaarde de Stella Duval met het logo van Duval en tooide het Broere logo enige tijd de schoorsteen van de Stella Antares. De Stella Fornax vaarde enkele zomers met het Fina embleem op de voorkant brug en de Frans van Seumeren was enige tijd voorzien van twee enorme ESSO stickers op de kop voor de naam en heette toen onofficieel ESSO FRANS VAN SEUMEREN een ludieke actie van de toenmalige bemanning trouwens.
THEODORA 1947 - 1954
THEODORA (1) 1946 - 1954
Built as CHANT 53 for Ministry of War Transport / Manager Coastal Tankers Ltd London
Builder: Furness Shipbuilding Co / HavertonHills on Tees G.B / Yard No 366 / Delivered 1944
Type : Tanker
Tonnage: 395gross 162nrt 435dwt.
Dimensions: 45,19 X 8.26 X 3.55
Draught: 3.05
Engine:
Crossley 2stroke s.a. 4 cilinder 220bhp speed 8
1954 sold as AVERITY to F.T.Everard & Sons Ltd / London
23.06.1972 demolished by West of Scotland Shipbreaking / Troon / Scotland
archive : H.Pieterse
FRANS 1947 - 1954
FRANS 1947 - 1954
IMO; 5031080
Callsign: PEDT
Built as : CHANT 27 for Ministry of War and Transport / London.
1947 sold as COMARGE for Soc. de Navegacion Comarge S.A. Panama
Builder: Goole Shipbuilding and Repairing Company Ltd / Goole / G.B. Yard No 415
Launched 26.04.1944 In service 04.05.1944
Tonnage : 395grt 160nrt 435dwt.
Dimensions: 43.36 X 8.24 X 3.36.
Draught 2.59
Engine ± Crossley 2 stroke s.a. 4 cyl. 220 bhp Speed 9.00
1954 sold as AUSPICITY for F.T.Everard _ Sons Ltd - London- G.B.
1972 sold to Greece as THEKLI
1974 demolished at Perama - Greece
AUSPICITY -- Photo Jan Anderiesse.
GEMMA 1951 - 1951
GEMMA 1951 - 1951
Callsign: PEHH / Imo: ...............
Built as CHANT 51 for Ministry of War and Transport / London
1946 sold as DOLLIE for Rederi A/B Diana Stockholm
Builder : Goole Shipbuilding & Repairing Company Ltd / Goole /G.B. Yard No 436/ Delivered 05.1944
Type: Tanker
Tonnage : 400grt / 194.00nrt / 450dwt.
Dimensions: 45.19 X 8.24 X 3.07
Draught: 2.94
Engine : Crossley 2T s.a. 4 cylinder / 240bhp
On the 27th of december 1951 wrecked in severe weather en route from Bilbao to London with a cargo of Sulphuric Acid. Finally washed ashore the 29th between St Jean de Luz and Guethry. All 7 crewmembers died.