VRIJBERGEN 1914-1915
vrachtschip
Gebouwd 1907, Northumberland Shipbuilding Co. Ltd., New Castle (148)
4.226 BRT 2.711 NRT 7.270 DWT
(109,70) x 14,60 x 9,40 x 7,652
747 ton bunkers, 11 kn.
3 x 3-vuurs Schotse ketels, v.o. 564 m2, 12,65 kg, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool.
2.000 IPK, T 3 cyl, 635, 1040 en 1750 x 1220, Richardsons Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool.
Te water gelaten als ADRIANA voor British Maritime Trust Ltd., 10-1907 opgeleverd als FLODDEN aan Agincourt Steamship Co. Ltd., Londen-U.K., in beheer bij Lloyd & Co.
1912 als FLODDEN in beheer bij Furness Withy & Co.
7-1-1914 gekocht door N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam, herdoopt VRIJBERGEN.
26-3-1915 verkocht aan N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Mij., Rotterdam, herdoopt POELDIJK.
10-10-1928 verkocht aan W. Schuchmann, Bremerhaven-Duitsland, herdoopt SCHWARZESEE.
1932 verkocht voor sloop aan Lübecker Flender Werke, 3-11-1932 gearriveerd te Lübeck, gesloopt te Lübeck in 1933.
VRIJBERGEN als Poeldijk
VRIJBERGEN als Alchiba
Archief: H.Pieterse e.v.a.
FURNESS // ZHSM // INDISCHE LLOYD // HOLLANDIA
EIBERGEN 1914 - 1941
EIBERGEN 1914-1917 vrachtschip NPDL
EIBERGEN 1919-1941 vrachtschip NPDL
Gebouwd 1914, W. Pickersgill & Sons Ltd., Sunderland (183)
4.801 BRT 2.960 NRT 8.251 DWT
121,69 (117,42) x 15,88 x . x 7,295
12 kn.
3 x 3-vuurs Schotse ketels, v.o. 501 m2, 12,65 kg, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool.
1.800 IPK, T 3 cyl, 635, 1016 en 1727 x 1219, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Sunderland.
1914 opgeleverd als EIBERGEN aan N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
1917 als EIBERGEN over naar Furness, Withy & Co., Ltd., Londen-U.K., Lloyd’s nummer 140318.
1919 als EIBERGEN ingebracht bij N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam, in beheer bij N.V. Furness Scheepvaart en Agentuur Mij.
23-5-1941 vertrokken van Newcastle-on-Tyne naar West Afrika, 3-6-1941 in verspreid konvooi OB-327 op 600 mijl ten noordoosten van de Azoren door de Duitse onderzeeboot U-75 en gezonken in positie 48.02 NB. en 25.06 WL., 4 opvarende kwamen daarbij om het leven.
De bemanning werd opgepikt door het m.s Cairo
EIBERGEN
Redding bemanning door het m.s Cairo
Archief : H.Pieterse e.v.a.
EIBERGEN 1919-1941 vrachtschip NPDL
Gebouwd 1914, W. Pickersgill & Sons Ltd., Sunderland (183)
4.801 BRT 2.960 NRT 8.251 DWT
121,69 (117,42) x 15,88 x . x 7,295
12 kn.
3 x 3-vuurs Schotse ketels, v.o. 501 m2, 12,65 kg, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool.
1.800 IPK, T 3 cyl, 635, 1016 en 1727 x 1219, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Sunderland.
1914 opgeleverd als EIBERGEN aan N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
1917 als EIBERGEN over naar Furness, Withy & Co., Ltd., Londen-U.K., Lloyd’s nummer 140318.
1919 als EIBERGEN ingebracht bij N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam, in beheer bij N.V. Furness Scheepvaart en Agentuur Mij.
23-5-1941 vertrokken van Newcastle-on-Tyne naar West Afrika, 3-6-1941 in verspreid konvooi OB-327 op 600 mijl ten noordoosten van de Azoren door de Duitse onderzeeboot U-75 en gezonken in positie 48.02 NB. en 25.06 WL., 4 opvarende kwamen daarbij om het leven.
De bemanning werd opgepikt door het m.s Cairo
EIBERGEN
Redding bemanning door het m.s Cairo
Archief : H.Pieterse e.v.a.
KELBERGEN 1914 - 1951
KELBERGEN 1914-1917 /// 1919-1951
PHGM / PFIN
Gebouwd 1914, W. Pickersgill & Sons Ltd., Sunderland (184)
4.823 BRT 2.968 NRT 8.250 DWT
121,69 (117,42) x 15,88 x 8,99 x (7,288)
9,5 kn.
3 x 3 vuurs Schotse ketels, v.o. 552 m2, 12,65 kg, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool.
1.800 IPK, T 3 cyl, 635, 1016 en 1727 x 1219, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Sunderland.
6-1914 als KELBERGEN opgeleverd aan N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
1917 als KELBERGEN ingebracht bij Furness, Withy & Co. Ltd., Londen-U.K.
1919 als KELBERGEN ingebracht bij N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam, in beheer bij N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
4-1951 verkocht aan Armadora Cia. de Nav. Sudamerica, Panama, in beheer bij Lykiardopulo & Co., herdoopt PROTEUS.
1953 verkocht aan Lucas S.S. Co. Ltd., Hong Kong, in beheer bij Wheelock, Marden & Co. Ltd., herdoopt LUCAS TRADER.
1954 herdoopt JAGRAKSHAK.
1954 herdoopt LUCAS TRADER.
195- opgelegd te Osaka.
1958 verkocht voor sloop naar Japan, 14-12-1958 gearriveerd te Osaka, 1-1959 overgedragen aan Kimoto (Iwai), Osaka om te worden gesloopt.
Archief: H.Pieterse e.v,a
PHGM / PFIN
Gebouwd 1914, W. Pickersgill & Sons Ltd., Sunderland (184)
4.823 BRT 2.968 NRT 8.250 DWT
121,69 (117,42) x 15,88 x 8,99 x (7,288)
9,5 kn.
3 x 3 vuurs Schotse ketels, v.o. 552 m2, 12,65 kg, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool.
1.800 IPK, T 3 cyl, 635, 1016 en 1727 x 1219, Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Sunderland.
6-1914 als KELBERGEN opgeleverd aan N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
1917 als KELBERGEN ingebracht bij Furness, Withy & Co. Ltd., Londen-U.K.
1919 als KELBERGEN ingebracht bij N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam, in beheer bij N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
4-1951 verkocht aan Armadora Cia. de Nav. Sudamerica, Panama, in beheer bij Lykiardopulo & Co., herdoopt PROTEUS.
1953 verkocht aan Lucas S.S. Co. Ltd., Hong Kong, in beheer bij Wheelock, Marden & Co. Ltd., herdoopt LUCAS TRADER.
1954 herdoopt JAGRAKSHAK.
1954 herdoopt LUCAS TRADER.
195- opgelegd te Osaka.
1958 verkocht voor sloop naar Japan, 14-12-1958 gearriveerd te Osaka, 1-1959 overgedragen aan Kimoto (Iwai), Osaka om te worden gesloopt.
Archief: H.Pieterse e.v,a
TENBERGEN 1923
TENBERGEN (2) 1922-1927 /// 1927-1928 vrachtschip PTLG
Gebouwd 1922, N.V. Lobithsche Scheepsbouw Mij., Lobith (188)
4.441 BRT 2.702 NRT 7.475 DWT
(121,39) x 15,25 x 8,85 x 7,548
10 kn.
3 x 3 vuurs Schotse ketels v.o. 564 m2, 12,65 kg, Scheepsbouw Mij. "Nieuwe Waterweg", Schiedam, 10 mijl,
2.500 IPK, 2 stoomturbines vertraagd naar 1 schroef, British Thomson Houston Co. Ltd., Rugby.
1-1922 opgeleverd als TENBERGEN aan N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
1927 ingebracht bij N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam, in beheer bij N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
1928 verkocht aan N.V. van Nievelt, Goudriaan & Co.'s Stoomvaart Mij., Rotterdam, herdoopt ALKAID.
30-7-1933 tijdens een reis in ballast van Rotterdam naar Archangelsk in ballast gestrand in de Witte Zee bij Kaap Orlov, 6-9-1933 vlot gebracht en gestrand in Gorolesko Bay, 13-9-1933 vlot gebracht, 17-9-1933 gearriveerd achter een sleepboot te Archan¬gelsk, de eigenaar deed afstand van het schip en gaf het aan de verzekeraars, deze droegen het schip over aan de Russische bergers, tot 1939 blijven liggen als wrak te Archangel, gerepareerd door Rusland, 1939 in dienst gesteld als RODINA bij de U.S.S.R.
5-7-1942 tijdens een reis van Archangelsk naar de U.S.A. op een mijn gelopen in een geallieerd mijnenveld en gezonken bij Straumnes ten noordwesten van Ijsland.
TENBERGEN als ALKAID ( NIGOCO)
Archief: H.Pieterse e.v.a.
Gebouwd 1922, N.V. Lobithsche Scheepsbouw Mij., Lobith (188)
4.441 BRT 2.702 NRT 7.475 DWT
(121,39) x 15,25 x 8,85 x 7,548
10 kn.
3 x 3 vuurs Schotse ketels v.o. 564 m2, 12,65 kg, Scheepsbouw Mij. "Nieuwe Waterweg", Schiedam, 10 mijl,
2.500 IPK, 2 stoomturbines vertraagd naar 1 schroef, British Thomson Houston Co. Ltd., Rugby.
1-1922 opgeleverd als TENBERGEN aan N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
1927 ingebracht bij N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam, in beheer bij N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
1928 verkocht aan N.V. van Nievelt, Goudriaan & Co.'s Stoomvaart Mij., Rotterdam, herdoopt ALKAID.
30-7-1933 tijdens een reis in ballast van Rotterdam naar Archangelsk in ballast gestrand in de Witte Zee bij Kaap Orlov, 6-9-1933 vlot gebracht en gestrand in Gorolesko Bay, 13-9-1933 vlot gebracht, 17-9-1933 gearriveerd achter een sleepboot te Archan¬gelsk, de eigenaar deed afstand van het schip en gaf het aan de verzekeraars, deze droegen het schip over aan de Russische bergers, tot 1939 blijven liggen als wrak te Archangel, gerepareerd door Rusland, 1939 in dienst gesteld als RODINA bij de U.S.S.R.
5-7-1942 tijdens een reis van Archangelsk naar de U.S.A. op een mijn gelopen in een geallieerd mijnenveld en gezonken bij Straumnes ten noordwesten van Ijsland.
TENBERGEN als ALKAID ( NIGOCO)
Archief: H.Pieterse e.v.a.
DRIEBERGEN 1923
DRIEBERGEN (2) 1923-1940 PDTD
Gebouwd 1923, De "Nieuwe Waterweg" Scheepsbouw Mij., Schiedam (116)
5.231 BRT 3.148 NRT 9.367 DWT
122,60 (117,34) x 17,76 x x (8,05)
990 ton bunkers, 12 mijl, ketel: 799 m2, 12,6 kg, Scheepsbouw Mij. "De Nieuwe Waterweg", Schiedam
2.800 IPK, Turbine, 80 omw/min., Metropolitan Vickers Elec. Co. Ltd., Manchester
aanvankelijk GRAMSBERGEN, 11-8-1920 kiel gelegd, bouw vertraagd doordat staal moeilijk te leveren was, 25-8-1923 te water gelaten als DRIEBERGEN, 6-11-1923 opgeleverd aan N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
1926 ingebracht bij N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam, in beheer bij N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
28-8-1940 op een reis in konvooi van Bahia Blanca naar Methil en Newcastle-on-Tyne met een lading tarwe op de Noordzee in aanvaring gekomen met het Engelse s.s. PORT DARWIN (Port Line Ltd., Londen-U.K., bouwjaar 1918, 8.063 BRT) en gezonken in positie 55.25 NB. en 01.22 WL.
Archief : H.Pieterse e.v.a.
Gebouwd 1923, De "Nieuwe Waterweg" Scheepsbouw Mij., Schiedam (116)
5.231 BRT 3.148 NRT 9.367 DWT
122,60 (117,34) x 17,76 x x (8,05)
990 ton bunkers, 12 mijl, ketel: 799 m2, 12,6 kg, Scheepsbouw Mij. "De Nieuwe Waterweg", Schiedam
2.800 IPK, Turbine, 80 omw/min., Metropolitan Vickers Elec. Co. Ltd., Manchester
aanvankelijk GRAMSBERGEN, 11-8-1920 kiel gelegd, bouw vertraagd doordat staal moeilijk te leveren was, 25-8-1923 te water gelaten als DRIEBERGEN, 6-11-1923 opgeleverd aan N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
1926 ingebracht bij N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam, in beheer bij N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
28-8-1940 op een reis in konvooi van Bahia Blanca naar Methil en Newcastle-on-Tyne met een lading tarwe op de Noordzee in aanvaring gekomen met het Engelse s.s. PORT DARWIN (Port Line Ltd., Londen-U.K., bouwjaar 1918, 8.063 BRT) en gezonken in positie 55.25 NB. en 01.22 WL.
Archief : H.Pieterse e.v.a.