Nadat de ZHSM haar laatste GHV schip KELBERGEN verkocht in 1952 begaf zij zich in de KHV. Bij Gebr van Diepen te Waterhuizen werd een order geplaatst voor de bouw van 6 gladdek kustvaarders van ruim 800tdw met een optie op nog 6 zes. De Laatste order werd later omgezet in een order tot bouw van 6 shelerdek coasters van ruim 1000 tdw van het Oceaan type. In 1953 kwam de eerste gladdekker in de vaart waar het verdere hoofdstuk over zal gaan.
In 1951 the Company sold there last ship. The old Kelbergen survived two World Wars.. In 1952 the first of a serie of 12 newbuilding coasters came into service. The next topics will highlight these ships.
Thanks to all the contributors:
R.Zwama, Ton Grootenboer, Jan Anderiesse, Teun van der Zee and many others
FURNESS // ZHSM // INDISCHE LLOYD // HOLLANDIA
ALBERGEN 1952 - 1959
ALBERGEN Imo : 5223932
Roepnaam : PCGI
1952-1959
Gebouwd 1952, N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuixen (921)
499 BRT 313 NRT 860 DWT
61,95 (55,61) x 9,05 x 4,17 x 3,865
type gladdeck, 1 laadruim, G 1061 m3, 62 ton bunkers, 10 kn.
650 EPK, 6 cyl, 4 tew, 330 x 600, N.V. Werkspoor, Amsterdam.
10-1952 als ALBERGEN opgeleverd aan N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam.
12-1959 verkocht aan Cie. Armoricaine de Transports Maritimes, Marseille-Frankrijk, herdoopt MARIE ANNICK.
10-4-1974 tijdens een reis van Sete naar Bejaia met een lading calciumcarbonaat in zakken, na verschuiven van de lading gezonken op ca. 80 mijl ten zuiden van Marseille.
Foto: Jan Anderiesse // Inkomend sluis Terneuzen 18.02.1972
Archief: H.Pieterse e.v.a
Roepnaam : PCGI
1952-1959
Gebouwd 1952, N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuixen (921)
499 BRT 313 NRT 860 DWT
61,95 (55,61) x 9,05 x 4,17 x 3,865
type gladdeck, 1 laadruim, G 1061 m3, 62 ton bunkers, 10 kn.
650 EPK, 6 cyl, 4 tew, 330 x 600, N.V. Werkspoor, Amsterdam.
10-1952 als ALBERGEN opgeleverd aan N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam.
12-1959 verkocht aan Cie. Armoricaine de Transports Maritimes, Marseille-Frankrijk, herdoopt MARIE ANNICK.
10-4-1974 tijdens een reis van Sete naar Bejaia met een lading calciumcarbonaat in zakken, na verschuiven van de lading gezonken op ca. 80 mijl ten zuiden van Marseille.
Foto: Jan Anderiesse // Inkomend sluis Terneuzen 18.02.1972
Archief: H.Pieterse e.v.a
BEEKBERGEN 1953 - 1963
BEEKBERGEN IMO: 5412521
Roepnaam : PCZP
1953-1963
Gebouwd 1953, N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen (922)
499 BRT 313 NRT 860 DWT
60,95 (55,63) x 9,05 x 4,17 x 3,865
vrachtschip, type gladdeck, 1 laadruim, G 1061 m3, 56 ton bunkers, 10 kn.
650 EPK, 6 cyl, 4 tew, 330 x 600, N.V. Werkspoor, Amsterdam.
8-11-1952 te water gelaten als UBBERGEN, 1-1953 opgeleverd als BEEKBERGEN aan N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam.
6-1963 MARIE FRANCE, Cie. Armoricaine de Transports Maritimes, Marseille
1969 verkocht aan Angelo Tredici, Viareggio-Italië, herdoopt MOLVEDO.
1973 verkocht aan S. Basilio S.p.A.. di Navegazione, Viareggio-Italië, OMEGA.
17-2-1974 tijdens een reis van Tunis naar Viareggio in ballast aan de grond gelopen op de noordoost kust van Sardinië in positie 40.52 NB. en 09.46 WL.
In aanbouw bij Gebr van Diepen // foto Collectie B.Gernaat
Trials// Foto: Dijkstra
Gestrand bij Zoutelande 08.02.1958 // foto: Mij onbekende bron.
als MARIE FRANCE
als MOLVEDO
als Molvedo
Archief : H.Pieterse e.v.a.
Roepnaam : PCZP
1953-1963
Gebouwd 1953, N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen (922)
499 BRT 313 NRT 860 DWT
60,95 (55,63) x 9,05 x 4,17 x 3,865
vrachtschip, type gladdeck, 1 laadruim, G 1061 m3, 56 ton bunkers, 10 kn.
650 EPK, 6 cyl, 4 tew, 330 x 600, N.V. Werkspoor, Amsterdam.
8-11-1952 te water gelaten als UBBERGEN, 1-1953 opgeleverd als BEEKBERGEN aan N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam.
6-1963 MARIE FRANCE, Cie. Armoricaine de Transports Maritimes, Marseille
1969 verkocht aan Angelo Tredici, Viareggio-Italië, herdoopt MOLVEDO.
1973 verkocht aan S. Basilio S.p.A.. di Navegazione, Viareggio-Italië, OMEGA.
17-2-1974 tijdens een reis van Tunis naar Viareggio in ballast aan de grond gelopen op de noordoost kust van Sardinië in positie 40.52 NB. en 09.46 WL.
In aanbouw bij Gebr van Diepen // foto Collectie B.Gernaat
Trials// Foto: Dijkstra
Gestrand bij Zoutelande 08.02.1958 // foto: Mij onbekende bron.
als MARIE FRANCE
als MOLVEDO
als Molvedo
Archief : H.Pieterse e.v.a.
DRIEBERGEN 1953 - 1963
DRIEBERGEN Imo: 5093844 1953-1966
Roepnaam : PDTL
Gebouwd 1953, N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen (926)
499 BRT 316 NRT 846 DWT
60,97 (55,61)x 9,05 x 4,17 x 3,863
vrachtschip, type gladdeck, 1 laadruim, G 1062 m3, 62 ton bunkers, 11 kn.
650 EPK, 6 cyl, 4 tew, 330 x 600, N.V. Werkspoor, Amsterdam.
16-5-1953 te water gelaten, 24-7-1953 proefvaart op de Eems, 7-1953 opgeleverd als DRIEBERGEN aan N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam.
1-1966 verkocht aan A/S Vines & Co., Haugesund-Noorwegen, in beheer bij S. Lothe d.y., herdoopt VINES.
1972 verkocht aan N. Fokas, S. Panachrantos e.a., Piraeus-Griekenland, herdoopt DIMITRIOS.
1975 als DIMITRIOS verkocht aan Petros Kritikos, Piraeus-Griekenland.
19-12-1978 gestrand 4 mijl noord van Otranto en vergaan. Was bezig aan een reis van Piraeus naar Passaro.
Proefvaart : Foto Dijkstra
------------
Reizen die zij maakte // Schriftje . W.P.Kaak Hwtk ( R.I.P )
Als VINES
archief : H.Pieterse
Roepnaam : PDTL
Gebouwd 1953, N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen (926)
499 BRT 316 NRT 846 DWT
60,97 (55,61)x 9,05 x 4,17 x 3,863
vrachtschip, type gladdeck, 1 laadruim, G 1062 m3, 62 ton bunkers, 11 kn.
650 EPK, 6 cyl, 4 tew, 330 x 600, N.V. Werkspoor, Amsterdam.
16-5-1953 te water gelaten, 24-7-1953 proefvaart op de Eems, 7-1953 opgeleverd als DRIEBERGEN aan N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam.
1-1966 verkocht aan A/S Vines & Co., Haugesund-Noorwegen, in beheer bij S. Lothe d.y., herdoopt VINES.
1972 verkocht aan N. Fokas, S. Panachrantos e.a., Piraeus-Griekenland, herdoopt DIMITRIOS.
1975 als DIMITRIOS verkocht aan Petros Kritikos, Piraeus-Griekenland.
19-12-1978 gestrand 4 mijl noord van Otranto en vergaan. Was bezig aan een reis van Piraeus naar Passaro.
Proefvaart : Foto Dijkstra
------------
Reizen die zij maakte // Schriftje . W.P.Kaak Hwtk ( R.I.P )
Als VINES
archief : H.Pieterse
EIBERGEN 1954 - 1960
EIBERGEN Imo:................
1954-1960 Roepnaam PDWJ
Gebouwd 1954, N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen (928)
498 BRT 317 NRT 865 DWT
60,95 x 9,05 x 4,17 x 3,860
vrachtschip, type gladdeck, 1 laadruim, 1062 m3, 64 ton bunkers, 10 kn.
650 EPK, 6 cyl, 4 tew, 330 x 600, N.V. Werkspoor, Amsterdam.
11-1-1954 te water gelaten, 26-3-1954 opgeleverd als EIBERGEN aan N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam.
7-1960 verkocht aan Zillah Shipping Co. Ltd., Liverpool-U.K., herdoopt FORDFIELD.
11-1-1962 tijdens een reis van Neath River naar Amsterdam tijdens slecht weer slagzij gemaakt en gezonken op 10 mijl ten zuidoosten van Owers Lichtschip in Bristol Channal.
Te water bij Gebr van Diepen / Waterhuizen 11-01.1954
Proefvaart maart 1954// foto: Dijkstra
Als FORDFIELD
Archief: H.Pieterse e.v.a
1954-1960 Roepnaam PDWJ
Gebouwd 1954, N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen (928)
498 BRT 317 NRT 865 DWT
60,95 x 9,05 x 4,17 x 3,860
vrachtschip, type gladdeck, 1 laadruim, 1062 m3, 64 ton bunkers, 10 kn.
650 EPK, 6 cyl, 4 tew, 330 x 600, N.V. Werkspoor, Amsterdam.
11-1-1954 te water gelaten, 26-3-1954 opgeleverd als EIBERGEN aan N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam.
7-1960 verkocht aan Zillah Shipping Co. Ltd., Liverpool-U.K., herdoopt FORDFIELD.
11-1-1962 tijdens een reis van Neath River naar Amsterdam tijdens slecht weer slagzij gemaakt en gezonken op 10 mijl ten zuidoosten van Owers Lichtschip in Bristol Channal.
Te water bij Gebr van Diepen / Waterhuizen 11-01.1954
Proefvaart maart 1954// foto: Dijkstra
Als FORDFIELD
Archief: H.Pieterse e.v.a