GRAMSBERGEN 1954-1954
Roepnaam PEJV
Gebouwd 1954, N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen (929)
498 BRT 317 NRT 865 DWT
(60,95) x 9,05 x . x 3,680
vrachtschip, type gladdeck, 1 laadruim, G 1061 m3, 68 ton bunkers, 10,5 kn.
650 EPK, 485 kW, 6 cyl, 4 tew, 330 x 600, N.V. Werkspoor, Amsterdam.
29-3-1954 te water gelaten, 21-5-1954 opgeleverd als GRAMSBERGEN aan N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam.
27-11-1954 tijdens een reis in ballast van Silloth naar Swansea in slecht weer op de rotsen gelopen en gezonken bij Fishguard in positie 52.09 NB. en 04.56 WL.
Tijdens proefvaart
Enkele uren voordat zij zonk nabij Fishguard
Archief: H.Pieterse e.v.a.
FURNESS // ZHSM // INDISCHE LLOYD // HOLLANDIA
HAAKSBERGEN 1954 - 1958
HAAKSBERGEN Imo: 5114117 1954-1958
Roepnaam PEMC
Gebouwd 1954, N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen (930)
498 BRT 317 NRT 865 DWT
60,97 (55,48) x 9,05 x 4,17 x 3,680
vrachtschip, type gladdeck, 1 laadruim, G 1062 m3, 86 ton bunkers, 11 kn.
650 EPK, 485 kW, 6 cyl, 4 tew, 330 x 600, N.V. Werkspoor, Amsterdam.
Op stapel gezet als KELBERGEN, 16-11-1954 opgeleverd als HAAKSBERGEN aan N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam.
9-1958 verkocht aan Coast Lines Ltd., Liverpool-U.K., herdoopt FERNFIELD.
1971 verkocht aan J. Tyrell Ltd., Dublin-U.K., herdoopt SHEVRELL.
1972 verkocht aan Entreprise de Navigation de l'Ile Inc., Quebec-Canada, herdoopt COUDRE DE L'ILE.
15-6-1988 tijdens een reis van Sepr Isles naar St. Catherines t.h.v. Pointe au Boisvert in aanvaring gekomen met de bulkcarrier ALGOWEST (Algoma Central Railway, Sault Ste. Marie-Canada, bouwjaar 1982, 20.309 BRT), na de aanvaring gezonken in positie 48.26 NB. en 69.12 WL.
Te Water.
Proefvaart
als Fernfield
Als Coudre de L.Ile
Archief : H.Pieterse e.v.a.
Roepnaam PEMC
Gebouwd 1954, N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen (930)
498 BRT 317 NRT 865 DWT
60,97 (55,48) x 9,05 x 4,17 x 3,680
vrachtschip, type gladdeck, 1 laadruim, G 1062 m3, 86 ton bunkers, 11 kn.
650 EPK, 485 kW, 6 cyl, 4 tew, 330 x 600, N.V. Werkspoor, Amsterdam.
Op stapel gezet als KELBERGEN, 16-11-1954 opgeleverd als HAAKSBERGEN aan N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam.
9-1958 verkocht aan Coast Lines Ltd., Liverpool-U.K., herdoopt FERNFIELD.
1971 verkocht aan J. Tyrell Ltd., Dublin-U.K., herdoopt SHEVRELL.
1972 verkocht aan Entreprise de Navigation de l'Ile Inc., Quebec-Canada, herdoopt COUDRE DE L'ILE.
15-6-1988 tijdens een reis van Sepr Isles naar St. Catherines t.h.v. Pointe au Boisvert in aanvaring gekomen met de bulkcarrier ALGOWEST (Algoma Central Railway, Sault Ste. Marie-Canada, bouwjaar 1982, 20.309 BRT), na de aanvaring gezonken in positie 48.26 NB. en 69.12 WL.
Te Water.
Proefvaart
als Fernfield
Als Coudre de L.Ile
Archief : H.Pieterse e.v.a.
ZEVENBERGEN 1955 - 1967
ZEVENBERGEN Imo: 5398751
1955-1967 roepnaam PIYG
Gebouwd 1955, N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen (934)
499 BRT 274 NRT 1.033 DWT
68,93 (62,18) x 10,22 x 6,15 x 3,990
vrachtschip, type shelterdek, 1 laadruim, 1982 m3, 100 ton bunkers, 11,5 kn.
860 EPK, 8 cyl, 4 tew, 330 x 600, N.V. Werkspoor, Amsterdam.
27-3-1955 te water gelaten, 19-6-1955 opgeleverd als ZEVENBERGEN aan N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam.
27-7-1959 bij het verlaten van de haven van Dakar, met bestemming Duinkerken, na ca. 2 uur varen gestrand ten oosten van Pointe des Almadies, dezelfde dag met behulp van een Franse Marinesleepboot vlot gebracht en terug gevaren naar Dakar voor noodreparaties, het schip had behoorlijke schade opgelopen en deze is later in Nederland her¬steld.
Maart 1963 gestrand op de Noord-Oost kust van Noord Ierland later weer vlot getrokken en naar Belfast voor aanzienlijke bodemschade.
2-1967 verkocht aan Luigi Mattera di Biagio, Napels-Italie, herdoopt MATTERA MIMMO.
1981 als MATTERA MIMMO verkocht aan Mabi di Domenico Mattera e Compania S.n.c., Napels-Italie.
1984 gesloopt door D.N.B. Srl.te, Baia, de slkoop was voltooid op gereed 25-9-1984.
In afbouw bij de nieuwbouwwerf te Waterhuizen // Groningen
Tijdens de proefvaart
[url=https://postimg.cc/image/58j3grpzd/]
Aardnoten laden in KAOLACK 1960
Op zee.
Van London naar Famagusta - Limassol en Haifa met stukgoed.
Maart 1963 gestrand Noord Ierland onderweg van Londonderry naar Las Palmas.
Als MATTERA MIMMO
Archief: H.Pieterse e.v.a.
1955-1967 roepnaam PIYG
Gebouwd 1955, N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen (934)
499 BRT 274 NRT 1.033 DWT
68,93 (62,18) x 10,22 x 6,15 x 3,990
vrachtschip, type shelterdek, 1 laadruim, 1982 m3, 100 ton bunkers, 11,5 kn.
860 EPK, 8 cyl, 4 tew, 330 x 600, N.V. Werkspoor, Amsterdam.
27-3-1955 te water gelaten, 19-6-1955 opgeleverd als ZEVENBERGEN aan N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam.
27-7-1959 bij het verlaten van de haven van Dakar, met bestemming Duinkerken, na ca. 2 uur varen gestrand ten oosten van Pointe des Almadies, dezelfde dag met behulp van een Franse Marinesleepboot vlot gebracht en terug gevaren naar Dakar voor noodreparaties, het schip had behoorlijke schade opgelopen en deze is later in Nederland her¬steld.
Maart 1963 gestrand op de Noord-Oost kust van Noord Ierland later weer vlot getrokken en naar Belfast voor aanzienlijke bodemschade.
2-1967 verkocht aan Luigi Mattera di Biagio, Napels-Italie, herdoopt MATTERA MIMMO.
1981 als MATTERA MIMMO verkocht aan Mabi di Domenico Mattera e Compania S.n.c., Napels-Italie.
1984 gesloopt door D.N.B. Srl.te, Baia, de slkoop was voltooid op gereed 25-9-1984.
In afbouw bij de nieuwbouwwerf te Waterhuizen // Groningen
Tijdens de proefvaart
[url=https://postimg.cc/image/58j3grpzd/]
Aardnoten laden in KAOLACK 1960
Op zee.
Van London naar Famagusta - Limassol en Haifa met stukgoed.
Maart 1963 gestrand Noord Ierland onderweg van Londonderry naar Las Palmas.
Als MATTERA MIMMO
Archief: H.Pieterse e.v.a.
UBBERGEN 1956 - 1968
UBBERGEN PICC
Imo : 5371923
Eigenaar : N.V. Zuid Hollandsche Scheepvaart Maatschappij – Rotterdam
Manager : Furness Scheepvaart & Agentuur Maatschappij – Rotterdam
Thuishaven / Vlag : Rotterdam / Nederland
Scheepswerf : v/h Gebr van Diepen – Waterhuizen
Bouwnummer : 938
Te water : 19.05.1956 / Opgeleverd 20.07.1956
Type : Open Shelterdekker / Stukgoed
Tonnage : 498brt 274nrt 1054dwt
Afmetingen : 68.70 X 10.13 X 6.15
Max. diepgang : 3.98
Voortstuwing : Werkspoor 4TEW 8cilinder 330 X 600 860pk
Snelheid : 11.0
Capaciteit :
Graan 71.000cbft, Baal66.000cbft, 4 laadbomen 3SWL
Geschiedenis:
1961 ingericht bij scheepswerf De Groot en van Vliet voor het vervoer van vee en als zodanig gehuurd door den Hartog / Schellingwoude voor het wekelijkse vervoer van 202 slachtpaarden van Klaipeda naar Amsterdam. 1966 teruggeleverd en na ombouw weer in de stukgoed vaart.
1968 verkocht als HELLA SCHAA DCWJ partenreederei ms Hella Schaa - P.Schaa /Bensersiel.
1976 KATERINA EL voor I.N.S te Limassol
1979 KOSTAS voor Apostolos Sdougos & Co – Saloniki / Griekenland
1983 NITA II voor Cassandra Shipping – Saloniki
1985 PALLINI voor zelfde eigenaar
1990 PALLINI voor Kyklos Shipping Co – Saloniki
1990 ELENI M – Gaya Shipping Inc. – Saloniki
1990 NITSA voor Gaya Shipping Inc – Saloniki
1990 NITSA voor zelfde eigenaar onder San Lorenzo
1993 FALCON voor Falcon Shipping – San Lorenzo
1994 CHRISTOPHER & NATALIE voor Mesa Nav. SA – Belize
1994 ROSE MARIE voor Rose Shipping Ltd – Belize
1998 beslag gelegd te Port Everglades vervolgens openbaar verkocht .
Wordt door Dade County en de Cleve Jones Stichting gekocht en vervolgens geprepareerd om op 14.08.2001 te worden afgezonken als kunstmatig rif CLEVE JONES SR / Positie 25.48N 80.04W.
Tijdens proefvaart // Foto: Dijkstra
Aankomst te Whitby 1967
Als paardentransporter bij IJmuiden // Gangway aan dek
Als paardentransporter in het Kieler Kanaal
Als Hella Schaa //
seAls Hella Schaa bij Zandvliet // Foto: Piet Anderiesse (R.I.P.) courtesy Jan Anderiesse
Als Katerina L
Als Katerina L te Vlaardingen
Als Kostas /
Als Pallini
Als Nitsa
Het afzinken als Kunstmatig Rif // Cleve Jones SR
De auteur van dit onderwerp op de bak als Stuurman 1967
Met dank aan allen die een of meerdere foto,s afstonden.
Imo : 5371923
Eigenaar : N.V. Zuid Hollandsche Scheepvaart Maatschappij – Rotterdam
Manager : Furness Scheepvaart & Agentuur Maatschappij – Rotterdam
Thuishaven / Vlag : Rotterdam / Nederland
Scheepswerf : v/h Gebr van Diepen – Waterhuizen
Bouwnummer : 938
Te water : 19.05.1956 / Opgeleverd 20.07.1956
Type : Open Shelterdekker / Stukgoed
Tonnage : 498brt 274nrt 1054dwt
Afmetingen : 68.70 X 10.13 X 6.15
Max. diepgang : 3.98
Voortstuwing : Werkspoor 4TEW 8cilinder 330 X 600 860pk
Snelheid : 11.0
Capaciteit :
Graan 71.000cbft, Baal66.000cbft, 4 laadbomen 3SWL
Geschiedenis:
1961 ingericht bij scheepswerf De Groot en van Vliet voor het vervoer van vee en als zodanig gehuurd door den Hartog / Schellingwoude voor het wekelijkse vervoer van 202 slachtpaarden van Klaipeda naar Amsterdam. 1966 teruggeleverd en na ombouw weer in de stukgoed vaart.
1968 verkocht als HELLA SCHAA DCWJ partenreederei ms Hella Schaa - P.Schaa /Bensersiel.
1976 KATERINA EL voor I.N.S te Limassol
1979 KOSTAS voor Apostolos Sdougos & Co – Saloniki / Griekenland
1983 NITA II voor Cassandra Shipping – Saloniki
1985 PALLINI voor zelfde eigenaar
1990 PALLINI voor Kyklos Shipping Co – Saloniki
1990 ELENI M – Gaya Shipping Inc. – Saloniki
1990 NITSA voor Gaya Shipping Inc – Saloniki
1990 NITSA voor zelfde eigenaar onder San Lorenzo
1993 FALCON voor Falcon Shipping – San Lorenzo
1994 CHRISTOPHER & NATALIE voor Mesa Nav. SA – Belize
1994 ROSE MARIE voor Rose Shipping Ltd – Belize
1998 beslag gelegd te Port Everglades vervolgens openbaar verkocht .
Wordt door Dade County en de Cleve Jones Stichting gekocht en vervolgens geprepareerd om op 14.08.2001 te worden afgezonken als kunstmatig rif CLEVE JONES SR / Positie 25.48N 80.04W.
Tijdens proefvaart // Foto: Dijkstra
Aankomst te Whitby 1967
Als paardentransporter bij IJmuiden // Gangway aan dek
Als paardentransporter in het Kieler Kanaal
Als Hella Schaa //
seAls Hella Schaa bij Zandvliet // Foto: Piet Anderiesse (R.I.P.) courtesy Jan Anderiesse
Als Katerina L
Als Katerina L te Vlaardingen
Als Kostas /
Als Pallini
Als Nitsa
Het afzinken als Kunstmatig Rif // Cleve Jones SR
De auteur van dit onderwerp op de bak als Stuurman 1967
Met dank aan allen die een of meerdere foto,s afstonden.
GRAMSBERGEN 1956 - 1966
GRAMSBERGEN IMO: 5134739 1956-1966
Roepnaam:PEJV
De GRAMSBERGEN werd gebouwd als vervanging van het eerder vergane schip met dezelfde naam.
Gebouwd 1956, N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen (940)
498 BRT 272 NRT 854 DWT
60,73 (55,61) x 9,14 x 4,17 x 3,865
vrachtschip, type gladdeck, 1 laadruim, 1071 m3, 68,5 ton bunkers, 10,5 kn.
650 EPK, 6 cyl, 4 tew, 330 x 600, N.V. Werkspoor, Amsterdam.
6-10-1956 te water gelaten, 26-10-1956 opgeleverd als GRAMSBERGEN aan N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam.
1-1966 verkocht aan Skips A/S Sesil & Co., Haugesund-Noorwegen, in beheer bij Anders Stokka, herdoopt STOKKEID.
1973 verkocht aan K/S A/S Fjordbulk & Co., Kragero-Noorwegen, in beheer bij N.P. Olsen & Son, herdoopt PORTOR.
1977 als PORTOR verkocht aan K/S A/S Kystbulk & Co., Kragerø-Noorwegen.
1985 thuishaven en vlag: Harstad-Noorwegen, herdoopt PORTFJORD.
5-1987 verkocht aan Lefac Finans A/S., Oslo-Noorwegen, in beheer bij Skips A/S Portor, herdoopt PORTOR.
10-1989 verkocht aan P.R. Dorell DA., Tromsø-Noorwegen, in beheer bij Gunnar Nielsen, herdoopt DORELL.
24-1-1990 tijdens een reis met stalen balken van Noorwegen naar Nanskov na schuiven van de lading gezonken ten noordwesten van Rosnaes Puller in positie 55.49 NB. en 10.47 OL., 1-6-1990 gelicht en naar Nyborg ge¬sleept, verkocht voor sloop aan Orla Rasmussen, Bjerringbo, 29-8-1990 vertrokken van Nyborg, 30-8-1990 gearriveerd te Kopenhagen achter de sleepboot SPOLUM (B.S. Busering ApS, Fredrikshavn, bouwjaar 1970, 70 BRT, 800 EPK), gesloopt te Kopenhagen in 1990.
Tijdens proefvaart // Foto Dijkstra
Met dank aan Jan Stolp
Als STOKKEID
Als PORTOR
Archief: H.Pieterse
Roepnaam:PEJV
De GRAMSBERGEN werd gebouwd als vervanging van het eerder vergane schip met dezelfde naam.
Gebouwd 1956, N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen (940)
498 BRT 272 NRT 854 DWT
60,73 (55,61) x 9,14 x 4,17 x 3,865
vrachtschip, type gladdeck, 1 laadruim, 1071 m3, 68,5 ton bunkers, 10,5 kn.
650 EPK, 6 cyl, 4 tew, 330 x 600, N.V. Werkspoor, Amsterdam.
6-10-1956 te water gelaten, 26-10-1956 opgeleverd als GRAMSBERGEN aan N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam.
1-1966 verkocht aan Skips A/S Sesil & Co., Haugesund-Noorwegen, in beheer bij Anders Stokka, herdoopt STOKKEID.
1973 verkocht aan K/S A/S Fjordbulk & Co., Kragero-Noorwegen, in beheer bij N.P. Olsen & Son, herdoopt PORTOR.
1977 als PORTOR verkocht aan K/S A/S Kystbulk & Co., Kragerø-Noorwegen.
1985 thuishaven en vlag: Harstad-Noorwegen, herdoopt PORTFJORD.
5-1987 verkocht aan Lefac Finans A/S., Oslo-Noorwegen, in beheer bij Skips A/S Portor, herdoopt PORTOR.
10-1989 verkocht aan P.R. Dorell DA., Tromsø-Noorwegen, in beheer bij Gunnar Nielsen, herdoopt DORELL.
24-1-1990 tijdens een reis met stalen balken van Noorwegen naar Nanskov na schuiven van de lading gezonken ten noordwesten van Rosnaes Puller in positie 55.49 NB. en 10.47 OL., 1-6-1990 gelicht en naar Nyborg ge¬sleept, verkocht voor sloop aan Orla Rasmussen, Bjerringbo, 29-8-1990 vertrokken van Nyborg, 30-8-1990 gearriveerd te Kopenhagen achter de sleepboot SPOLUM (B.S. Busering ApS, Fredrikshavn, bouwjaar 1970, 70 BRT, 800 EPK), gesloopt te Kopenhagen in 1990.
Tijdens proefvaart // Foto Dijkstra
Met dank aan Jan Stolp
Als STOKKEID
Als PORTOR
Archief: H.Pieterse