STEENBERGEN IMO:5339755 1957-1968
Roepnaam:PHSE
Gebouwd 1957, N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen (942)
548 / 958 BRT 294 / 556 NRT 1.014 / 1.530 DWT
68,88 (62,26) x 10,22 x 6,15 x 4,003 / 5,013
vrachtschip, type shelterdek, 1 laadruim, G 2010 m3, 79 ton bunkers, 12 kn.
860 EPK, 642 kW, 8 cyl, 4 tew, 330 x 600, N.V. Werkspoor, Amsterdam.
16-2-1957 te water gelaten, 20-4-1957 opgeleverd als STEENBERGEN aan N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam.
7-1968 verkocht aan Betsy Cia. Nav. S.A., Monrovia-Liberia, in beheer bij N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam, herdoopt TAMPA
1969 verkocht aan Thames Shipping Co. Ltd., Monrovia-Liberia, in beheer bij Colocotronis Ltd., herdoopt SISTER CLIO.
1973 verkocht aan The Harwich Shipping Co. Ltd., Panama, in beheer bij Gulf Shipping Lines Ltd., herdoopt FIVE STRAITS.
4-5-1979 op 26 mijl van Nacal schade opgelopen bij stranding, vlot gebracht en naar Mombasa gesleept waar de sleep arriveerde op 31-5-1979, te Mombasa total-loss verklaard en opgelegd, 1980 verkocht voor sloop aan Rashid Ltd., Gadani Beach, 25-2-1980 gearriveerd te Gadani Beach, de sloop begon 6-1980.
16.02.1957 te water
Proefvaart // Foto: Dijkstra
Bovengetoonde kleuren foto,s zijn gemaakt door A.L.Verhoef
Als gesloten shelterdekker.
Als TAMPA in het Panama Kanaal
Als SISTER CLIO
Als SISTER CLIO te Teignmouth // Foto: Ron Baker
Archief: H.Pieterse
FURNESS // ZHSM // INDISCHE LLOYD // HOLLANDIA
RIJSBERGEN 1957 - 1968
RIJSBERGEN IMO:5295052 1957-1968
Roepnaam: PHGM
Gebouwd 1957, N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen (943)
498 / 944 BRT 274 / 539 NRT 1.036 / 1.530 DWT
68,89 x 10,22 x 6,15 x 3,978 /
vrachtschip, type shelterdek, 1 laadruim, G 2020 m3, 95 ton bunkers, 10,5 kn.
860 EPK, kW 8 cyl, 4 tew, 330 x 600, N.V. Werkspoor, Amsterdam.
24-4-1957 te water gelaten, 27-6-1957 opgeleverd als RIJSBERGEN aan N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam.
1-1968 verkocht aan Agapi Corp., Monrovia-Liberia, in beheer bij Colocotronis Ltd., herdoopt SISTER AMALIA.
1973 verkocht aan Five Trust Shipping Co. S.A., Panama, in beheer bij Gulf Shipping Lines Ltd., herdoopt FIVE RIVERS.
vóór 28-11-1983 opgelegd te Port Sudan, tussen 1983 en 1987 buiten de haven van Port Sudan op een rif gezet.
Foto: Heetebrij
Als SISTER AMALIA
Als FIVE RIVERS op een rif buiten Port Sudan
Archief : H.Pieterse
Roepnaam: PHGM
Gebouwd 1957, N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen (943)
498 / 944 BRT 274 / 539 NRT 1.036 / 1.530 DWT
68,89 x 10,22 x 6,15 x 3,978 /
vrachtschip, type shelterdek, 1 laadruim, G 2020 m3, 95 ton bunkers, 10,5 kn.
860 EPK, kW 8 cyl, 4 tew, 330 x 600, N.V. Werkspoor, Amsterdam.
24-4-1957 te water gelaten, 27-6-1957 opgeleverd als RIJSBERGEN aan N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam.
1-1968 verkocht aan Agapi Corp., Monrovia-Liberia, in beheer bij Colocotronis Ltd., herdoopt SISTER AMALIA.
1973 verkocht aan Five Trust Shipping Co. S.A., Panama, in beheer bij Gulf Shipping Lines Ltd., herdoopt FIVE RIVERS.
vóór 28-11-1983 opgelegd te Port Sudan, tussen 1983 en 1987 buiten de haven van Port Sudan op een rif gezet.
Foto: Heetebrij
Als SISTER AMALIA
Als FIVE RIVERS op een rif buiten Port Sudan
Archief : H.Pieterse
HUIJBERGEN 1958 - 1968
HUIJBERGEN IMO: 5157262 1958-1968
Roepnaam:PEUK
Kiel gelegd als HUIBERGEN, te water als HUYBERGEN opgeleverd als HUIJBERGEN. (Zie foto,s)
Gebouwd 1958, N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen (947)
548 / 957 BRT 294 / 555 NRT 1.014 / 1.530 DWT
68,88 x 10,22 x 6,15 x 3,990 / 5,010
vrachtschip, type shelterdek, 1 laadruim, 2020 m3, 100 ton bunkers, 11,5 kn.
860 EPK, 8 cyl, 4 tew, 330 x 600, N.V. Werkspoor, Amsterdam
25-1-1958 te water gelaten, 14-3-1958 proefvaart en opgeleverd als HUIJBERGEN aan N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam.
1967 verbouwd tot Voldekker 1460 dtw
7-1968 verkocht aan Cia. Naviera Betsy S.A., Monrovia-Liberia, in beheer bij N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., herdoopt FLORIDA.
1969 verkocht aan Esperos Shipping Co. Ltd., Famagusta-Cyprus, herdoopt BONAMARIA.
1972 verkocht aan Five Seas Shipping Corp. S.A., Panama, in beheer bij Gulf Shipping Lines Ltd., herdoopt FIVE SEAS.
22-6-1979 na het beëindigen van een reis, met een lading cement naar Chalna, daar aangekomen met lekken in de machinekamer, op sleeptouw genomen en op drift geraakt, 25-6-1979 schip verlaten, in de nacht van 26 op 27-7-1979 op 17 mijl van Chalna gezonken in positie 21.28 NB. en 89.24 OL.
25.01.1958 te water bij scheepswerf Gebr van Diepen te Waterhuizen.
Proefvaart 14.03.1958
HUIJBERGEN
HUIJBERGEN als Voldekker
Als BONA MARIA
Archief: H.Pieterse e.v.a.
Roepnaam:PEUK
Kiel gelegd als HUIBERGEN, te water als HUYBERGEN opgeleverd als HUIJBERGEN. (Zie foto,s)
Gebouwd 1958, N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen (947)
548 / 957 BRT 294 / 555 NRT 1.014 / 1.530 DWT
68,88 x 10,22 x 6,15 x 3,990 / 5,010
vrachtschip, type shelterdek, 1 laadruim, 2020 m3, 100 ton bunkers, 11,5 kn.
860 EPK, 8 cyl, 4 tew, 330 x 600, N.V. Werkspoor, Amsterdam
25-1-1958 te water gelaten, 14-3-1958 proefvaart en opgeleverd als HUIJBERGEN aan N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam.
1967 verbouwd tot Voldekker 1460 dtw
7-1968 verkocht aan Cia. Naviera Betsy S.A., Monrovia-Liberia, in beheer bij N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., herdoopt FLORIDA.
1969 verkocht aan Esperos Shipping Co. Ltd., Famagusta-Cyprus, herdoopt BONAMARIA.
1972 verkocht aan Five Seas Shipping Corp. S.A., Panama, in beheer bij Gulf Shipping Lines Ltd., herdoopt FIVE SEAS.
22-6-1979 na het beëindigen van een reis, met een lading cement naar Chalna, daar aangekomen met lekken in de machinekamer, op sleeptouw genomen en op drift geraakt, 25-6-1979 schip verlaten, in de nacht van 26 op 27-7-1979 op 17 mijl van Chalna gezonken in positie 21.28 NB. en 89.24 OL.
25.01.1958 te water bij scheepswerf Gebr van Diepen te Waterhuizen.
Proefvaart 14.03.1958
HUIJBERGEN
HUIJBERGEN als Voldekker
Als BONA MARIA
Archief: H.Pieterse e.v.a.
MAARSBERGEN 1958 - 1968
MAARSBERGEN IMO:5216056 1958-1968
Roepnaam: PFRG
Gebouwd 1958, N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen (948)
499 BRT 274 NRT 1.036 DWT
68,88 (62,29) x 10,22 x 6,16 x 3,990
vrachtschip, type shelterdek, 1 laadruim, 2020 m3, 92 ton bunkers, 12 kn.
860 EPK, 8 cyl, 4 tew, 330 x 600, N.V. Werkspoor, Amsterdam.
29-3-1958 te water gelaten, 23-5-1958 opgeleverd als MAARSBERGEN aan N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam.
8-1968 verkocht aan Saguaro Shipping Co., Monrovia-Liberia, herdoopt YAGA.
23-12-1974 tijdens een reis met een lading porseleinaarde van Teignmouth naar Skikda en Bizerta na het verschuiven van de lading gekapseisd en gezonken bij Cap Finisterre in positie 42.30 NB. en 9.36 WL.
23.05.1958 proefvaart
-----------
----------------
MAARSBERGEN at Guernsey // Photo : Derick Goubert.
Captain : Jacob Kramer die jarenlang tot zijn pensioen in 1967 gezagvoerder op de Maarsbergen was.
Foto: Ron Baker
Maarsbergen als YAGA
Archief : H.Pieterse
Roepnaam: PFRG
Gebouwd 1958, N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen (948)
499 BRT 274 NRT 1.036 DWT
68,88 (62,29) x 10,22 x 6,16 x 3,990
vrachtschip, type shelterdek, 1 laadruim, 2020 m3, 92 ton bunkers, 12 kn.
860 EPK, 8 cyl, 4 tew, 330 x 600, N.V. Werkspoor, Amsterdam.
29-3-1958 te water gelaten, 23-5-1958 opgeleverd als MAARSBERGEN aan N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam.
8-1968 verkocht aan Saguaro Shipping Co., Monrovia-Liberia, herdoopt YAGA.
23-12-1974 tijdens een reis met een lading porseleinaarde van Teignmouth naar Skikda en Bizerta na het verschuiven van de lading gekapseisd en gezonken bij Cap Finisterre in positie 42.30 NB. en 9.36 WL.
23.05.1958 proefvaart
-----------
----------------
MAARSBERGEN at Guernsey // Photo : Derick Goubert.
Captain : Jacob Kramer die jarenlang tot zijn pensioen in 1967 gezagvoerder op de Maarsbergen was.
Foto: Ron Baker
Maarsbergen als YAGA
Archief : H.Pieterse
SPITSBERGEN 1968 - 1972
SPITSBERGEN IMO:6803313 1968 - 1972 koelschip
Roepnaam: ELJM // PHQP
Gebouwd 1968, N.V. Nieuwe Noord Nederlandse Scheepswerven, Groningen (352)
1.499 BRT 870 NRT 1.800 DWT
82,58 (74,53) x 12,25 x 7,01 x 4,912
ruiminhoud 2.464 m3, 15 kn.
2.600 EPK, 1.940 kW, 6 cyl, 4 tew, 400 x 460, Pielstick 6PC2L-400, Ateliers & Chantiers de Bretagne, Nantes.
1-12-1967 te water gelaten, 8-2-1968 proefvaart en opgeleverd als SPITSBERGEN aan Compania Naviera "Betsy" S.A., Monrovia-Liberia, in beheer bij N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
7-1969 ingebracht bij N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam en onder Nederlandse vlag gebracht.
11-1972 verkocht aan Scan Irish Shipping Co. Ltd., Willemstad-N.A., herdoopt FROST SCAN in beheer bij Zuid Hollandsche Scheepvaart Maatschappij onder N.A vlag thuishaven Willemstad.
1-1974 verkocht aan Gebr. van Uden's Scheepvaart & Agentuur B.V., Rotterdam, herdoopt COOLHAVEN.
10-1975 verkocht aan Rederij "Santa Lucia", Groningen, in beheer bij Seatrade Groningen B.V., herdoopt SANTA LUCIA.
2-1985 verkocht aan Spitsbergen Shipping Ltd., Limassol-Cyprus, in beheer bij Seatrade Groningen B.V., herdoopt SPITSBERGEN.
1988 verkocht aan Enalia Navigation Ltd., Limassol-Cyprus, in beheer bij Lagousses Shipping Co. S.A., herdoopt SILVIO S.
12-5-1990 opgelegd te Piraeus t/m 2-11-1992.
1992 verkocht aan Samondra Shipping Co. Ltd., Limassol-Cyprus, herdoopt DEMOSTHENIS.
1995 als DEMOSTHENIS verkocht aan Porto Leone Finance S.A., Limassol-Cyprus.
1995 verkocht aan Hua Lung Marine Transport Co. S.A., Panama, in beheer bij Guillermo Almeida S.L., herdoopt HUA LUNG REEFER.
1998 verkocht aan Toyo Fish Trading Co. Ltd., vlag: Belize, 1998 herdoopt JALILA.
2000 verkocht aan Ducado Oro S.A., San Lorenzo-Honduras, herdoopt DUCADO. 10-2-2000 gearriveerd te Warri, Nigeria en daar blijven liggen, vanwege de slechte staat van het schip total-loss verklaard, 27-7-2004 gearriveerd te Bennett Island, Nigeria achter een sleepboot en daar op het strand gezet.
Te water 01.12.1967 bij NNNS // Groningen
Proefvaart 08.02.1968 als SPITSBERGEN voor Compania Naviera Betsy S.A. / Liberia / Monrovia.
Rederij // Scheepsgegevens.
Op de werf bij HVO van Liberiaanse naar Nederlandse vlag 07.1969
Met Furness // ZHSM Schoorsteen
In T/C voor Turbana
G.J.Faassen rechts (Kapt) en H.Pieterse links ( 1e Stuurman ) 1972 beiden vaarden samen enkele jaren op dit schip.
Na verkoop als Frost Scan te Rotterdam
Als Coolhaven
foto: Jan Anderiesse
Foto: Jan Anderiesse
Als Santa Lucia
Bij werf De Groot en van Vliet 1985 groot survey en omnaming van Santa Lucia naar Spitsbergen beiden Seatrade.
Als Spitsbergen / Limassol /// Seatrade
Als Silvio S
Als Demosthenis / Foto: Ton Grootenboer
Abandoned als DUCADO te Warri 2002 // Foto: Kees van Breda
Archief : H.Pieterse
Roepnaam: ELJM // PHQP
Gebouwd 1968, N.V. Nieuwe Noord Nederlandse Scheepswerven, Groningen (352)
1.499 BRT 870 NRT 1.800 DWT
82,58 (74,53) x 12,25 x 7,01 x 4,912
ruiminhoud 2.464 m3, 15 kn.
2.600 EPK, 1.940 kW, 6 cyl, 4 tew, 400 x 460, Pielstick 6PC2L-400, Ateliers & Chantiers de Bretagne, Nantes.
1-12-1967 te water gelaten, 8-2-1968 proefvaart en opgeleverd als SPITSBERGEN aan Compania Naviera "Betsy" S.A., Monrovia-Liberia, in beheer bij N.V. Furness Scheepvaart & Agentuur Mij., Rotterdam.
7-1969 ingebracht bij N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Mij., Rotterdam en onder Nederlandse vlag gebracht.
11-1972 verkocht aan Scan Irish Shipping Co. Ltd., Willemstad-N.A., herdoopt FROST SCAN in beheer bij Zuid Hollandsche Scheepvaart Maatschappij onder N.A vlag thuishaven Willemstad.
1-1974 verkocht aan Gebr. van Uden's Scheepvaart & Agentuur B.V., Rotterdam, herdoopt COOLHAVEN.
10-1975 verkocht aan Rederij "Santa Lucia", Groningen, in beheer bij Seatrade Groningen B.V., herdoopt SANTA LUCIA.
2-1985 verkocht aan Spitsbergen Shipping Ltd., Limassol-Cyprus, in beheer bij Seatrade Groningen B.V., herdoopt SPITSBERGEN.
1988 verkocht aan Enalia Navigation Ltd., Limassol-Cyprus, in beheer bij Lagousses Shipping Co. S.A., herdoopt SILVIO S.
12-5-1990 opgelegd te Piraeus t/m 2-11-1992.
1992 verkocht aan Samondra Shipping Co. Ltd., Limassol-Cyprus, herdoopt DEMOSTHENIS.
1995 als DEMOSTHENIS verkocht aan Porto Leone Finance S.A., Limassol-Cyprus.
1995 verkocht aan Hua Lung Marine Transport Co. S.A., Panama, in beheer bij Guillermo Almeida S.L., herdoopt HUA LUNG REEFER.
1998 verkocht aan Toyo Fish Trading Co. Ltd., vlag: Belize, 1998 herdoopt JALILA.
2000 verkocht aan Ducado Oro S.A., San Lorenzo-Honduras, herdoopt DUCADO. 10-2-2000 gearriveerd te Warri, Nigeria en daar blijven liggen, vanwege de slechte staat van het schip total-loss verklaard, 27-7-2004 gearriveerd te Bennett Island, Nigeria achter een sleepboot en daar op het strand gezet.
Te water 01.12.1967 bij NNNS // Groningen
Proefvaart 08.02.1968 als SPITSBERGEN voor Compania Naviera Betsy S.A. / Liberia / Monrovia.
Rederij // Scheepsgegevens.
Op de werf bij HVO van Liberiaanse naar Nederlandse vlag 07.1969
Met Furness // ZHSM Schoorsteen
In T/C voor Turbana
G.J.Faassen rechts (Kapt) en H.Pieterse links ( 1e Stuurman ) 1972 beiden vaarden samen enkele jaren op dit schip.
Na verkoop als Frost Scan te Rotterdam
Als Coolhaven
foto: Jan Anderiesse
Foto: Jan Anderiesse
Als Santa Lucia
Bij werf De Groot en van Vliet 1985 groot survey en omnaming van Santa Lucia naar Spitsbergen beiden Seatrade.
Als Spitsbergen / Limassol /// Seatrade
Als Silvio S
Als Demosthenis / Foto: Ton Grootenboer
Abandoned als DUCADO te Warri 2002 // Foto: Kees van Breda
Archief : H.Pieterse