EU AND FORMER EU SHIPS UNDER 1600 GROSS
-
- Berichten: 311
- Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 17:53
TARAS
De TARAS (IMO 5352692) gefotografeerd in een Spaanse haven, 1968.
Gebouwd in 1960 door E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven, Westerbroek voor de Nieuwe Kustvaart Maatschappij te Amsterdam.
Foto uit de verzameling van het Maritiem Museum te Stockholm / fotograaf J. Robert Boman
ADMIRAAL COURBET 1953
ADMIRAAL COURBET 1953
IMO nr. 5002883
Roepletters PCDM
Werf = N.V. Sleephelling Maatschappij "Scheveningen" in Scheveningen (56)
BRT = 489 DWT = 690
L.o.a. x Br. x Holte = 52,17 x 8,44 x 3,10
Motor = 2TE 8 cil. Bolnes (190x350) 400 rpk – 10 knopen
Op 26 februari 1953 te water als ADMIRAAL COURBET voor G. de Ruiter in 's-Gravenhage. In mei 1953 opgeleverd. Beheer bij G. de Ruiter Kust- en Rederijbedrijf.
In 1970 ADM. COURBET voor Henning Sylvestersen in Havneby, Deense vlag. Omgebouwd tot zandzuiger.
In 1976 voor Vester Nebel Sten & Grus in Havneby.
In 1981 voor Nordsogrus I/S in Esbjerg.
In 1988 voor Esbjerg Vesterhavsral A/S in Esbjerg
In maart 1993 gesloopt bij Dansk Genbrug Import-Export in Esbjerg.
Als zandzuiger te Denemarken.
© SOTD de nalatenschap van Jaap de Roode // Archief H.Pieterse
IMO nr. 5002883
Roepletters PCDM
Werf = N.V. Sleephelling Maatschappij "Scheveningen" in Scheveningen (56)
BRT = 489 DWT = 690
L.o.a. x Br. x Holte = 52,17 x 8,44 x 3,10
Motor = 2TE 8 cil. Bolnes (190x350) 400 rpk – 10 knopen
Op 26 februari 1953 te water als ADMIRAAL COURBET voor G. de Ruiter in 's-Gravenhage. In mei 1953 opgeleverd. Beheer bij G. de Ruiter Kust- en Rederijbedrijf.
In 1970 ADM. COURBET voor Henning Sylvestersen in Havneby, Deense vlag. Omgebouwd tot zandzuiger.
In 1976 voor Vester Nebel Sten & Grus in Havneby.
In 1981 voor Nordsogrus I/S in Esbjerg.
In 1988 voor Esbjerg Vesterhavsral A/S in Esbjerg
In maart 1993 gesloopt bij Dansk Genbrug Import-Export in Esbjerg.
Als zandzuiger te Denemarken.
© SOTD de nalatenschap van Jaap de Roode // Archief H.Pieterse
CITO 1940
CITO 1940
Collectie : Huug Pieterse
IMO nr. 5073179
Roepletters PHDD
Werf = N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen in Waterhuizen (848)
BRT = 400 DWT = 575
L.o.a. x Br. x Diepte = 57,31 x 8,49 x 2,84
Motor = 4T 8 cil. Kl.-Humb.-Deutz (280x450) 400 rpk – 9 knopen
Op 6 maart 1940 te water als ROLF voor R. Buisman & J. Westers in Zwartsluis & Scheepswerf Gebr. van Diepen.
In april 1940 voor de proefvaart verkocht aan Hendrik Willemse in Voorburg.
Op 9 april 1940 opgeleverd.
Op 12 juni 1940 te Dakar door Franse autoriteiten in beslag genomen, op 30 juli 1940 spectaculaire wijze ontsnapt naar Monrovia. Kapitein Reyers, 1ste stuurman Wierda en de HWTK van Bremen werden hier later voor onderscheiden.
Het schip werd vanuit Monrovia gebruikt als bevoorradingsschip voor de passerende geallieerde schepen.
In september 1940 voor Stoomvaart Maatschappij "Westpolder" in Rotterdam. Beheer Cornelder's Scheepvaart Maatschappij.
In juni 1945 terug bij eigenaar.
In oktober 1950 WESTPOLDER (PIOE).
In 1954 nieuwe motor: 4T 6 cil. Kl.-Humb.-Deutz (320x450) 500 rpk bij 10 knopen.
In juni 1960 CITO (PDKO) voor Hendrik Paap & Wrister Jannes van Wijk in Groningen. Beheer Gruno.
In september 1967 in Panama geregistreerd.
In mei 1969 PEACE voor Shalom Peace Foundation in Israel, geregistreerd in Panama.
In 1973 verbouwd tot radiozendschip
Op 26 mei 1973 begonnen met de radio uitzending als "Voice of Peace" voor de Israëlische kust.
Op 29 november 1993 15 mijl uit de kust bij Ashdot tot zinken gebracht.
Archief : © Huug Pieterse / Jaap de Roode SOTD (R.I.P.) Foto: Nationaal Archief
Collectie : Huug Pieterse
IMO nr. 5073179
Roepletters PHDD
Werf = N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen in Waterhuizen (848)
BRT = 400 DWT = 575
L.o.a. x Br. x Diepte = 57,31 x 8,49 x 2,84
Motor = 4T 8 cil. Kl.-Humb.-Deutz (280x450) 400 rpk – 9 knopen
Op 6 maart 1940 te water als ROLF voor R. Buisman & J. Westers in Zwartsluis & Scheepswerf Gebr. van Diepen.
In april 1940 voor de proefvaart verkocht aan Hendrik Willemse in Voorburg.
Op 9 april 1940 opgeleverd.
Op 12 juni 1940 te Dakar door Franse autoriteiten in beslag genomen, op 30 juli 1940 spectaculaire wijze ontsnapt naar Monrovia. Kapitein Reyers, 1ste stuurman Wierda en de HWTK van Bremen werden hier later voor onderscheiden.
Het schip werd vanuit Monrovia gebruikt als bevoorradingsschip voor de passerende geallieerde schepen.
In september 1940 voor Stoomvaart Maatschappij "Westpolder" in Rotterdam. Beheer Cornelder's Scheepvaart Maatschappij.
In juni 1945 terug bij eigenaar.
In oktober 1950 WESTPOLDER (PIOE).
In 1954 nieuwe motor: 4T 6 cil. Kl.-Humb.-Deutz (320x450) 500 rpk bij 10 knopen.
In juni 1960 CITO (PDKO) voor Hendrik Paap & Wrister Jannes van Wijk in Groningen. Beheer Gruno.
In september 1967 in Panama geregistreerd.
In mei 1969 PEACE voor Shalom Peace Foundation in Israel, geregistreerd in Panama.
In 1973 verbouwd tot radiozendschip
Op 26 mei 1973 begonnen met de radio uitzending als "Voice of Peace" voor de Israëlische kust.
Op 29 november 1993 15 mijl uit de kust bij Ashdot tot zinken gebracht.
Archief : © Huug Pieterse / Jaap de Roode SOTD (R.I.P.) Foto: Nationaal Archief
COMBI TRADER
COMBI TRADER 1975 – 2008
Former name: OCEAN COAST 1975 – 1975 sold imm. After delivery as Combi Trader
Imo: 7359137
Callsign : PDKB
Builder : Orskov Staalskibs Vearft I/S // Frederikshavn // Denmark Yard No 74
Type: General Cargo
Owner : rederij Combi Trader CV // Rotterdam
Manager: Heinrich Hanno & Co BV // Rotterdam
Homeport / Flag : Rotterdam / The Netherlands
Tonnage: 1399grs / 867 Nrt 2804 Dwt
Dimensions: 71.48 X 13.03 X 6.74 /m
Max dr : 5.73
Propulsion : MAK 6M453AK 2000Bhp
Speed : 12
Capacity : 3443 Grain 3168 Bale
History:
1999 sold to World Shipping & Chartering // USA // Flag Panama // Callsign 3FHL9
2008 broken loose and beached in severe weather at San Pedro de Marcoris / Dominican Rep.
Sub scrapped in cito 09.2008
Photo: © Mike Nash @ Sharpness
Archive: © Huug Pieterse