EU AND FORMER EU SHIPS UNDER 1600 GROSS

Niels Johannes
Berichten: 292
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 17:53

VEDETTE

Bericht door Niels Johannes »

Afbeelding
Beck´s VEDETTE (IMO 6730073) in de Hunzehaven te Groningen, 13 Oktober 1977.

In 1967 gebouwd door Scheepswerf Bodewes Gruno, Foxhol (yn 221)

Foto: Leo Johannes
patandries
Berichten: 484
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 20:48

FRISIANGAS 1973

Bericht door patandries »

Afbeelding

FRISIANGAS 7348968

Frisian Gaslloyd B.V., Delfzijl.

1973-12 LNG - LPG -Carrier
Heinrich Brand Schiffswerft G.m.b.H., & Co. K.G., Oldenburg. 193

GRT: 1.587 DWT: 2.462 NRT: 943
L: 78,11 B: 12,91 D: 6,198

Enginebuilders: Motorenwerke Mannheim, Mannheim. Diesel 4 str. 8 cyl.; BHP: 2.400 ;V knots: 17,5;Screws: 1 FP.

HISTORY:
1973 SOPHIE SCHULTE
1985 FRISIANGAS
1990 CORAL STAR

2001 29/08 At Aliaga for demolition.

Foto 1986 genomen door P. Andries, Boudewijnsluis kant Schelde.
Huug
Beheerder
Berichten: 2003
Lid geworden op: do 08 jan 2009, 15:41
Locatie: Arkel

ACTIEF 1929

Bericht door Huug »

ACTIEF 1929

Afbeelding

Roepletters NBGC
Werf = G.J. van der Werff in Hoogezand (163)
BRT = 183 DWT = 200
L. x Br. x Diepte = 33,49 x 6,25 x 2,42
Motor = 4T 2 cil. App.Brons (280x350) 80 rpk – 6 knopen

Op 10 mei 1929 te water als ACTIEF voor Ernst Groen in Groningen. Op 19 juli 1929 opgeleverd.
In 1934 nieuwe roepletters PCCP.
In november 1940 voor N.V. Transport Maatschappij Koch & Co. in Rotterdam, er werd een nieuwe 4T 2 cil. App.Brons (280x350) motor in geplaatst van 100 rpk.
In maart 1942 voor Hendrik du Buisson in Rotterdam,
In juli 1942 voor N.V. Vrachtvaart Maatschappij "Trako" in Rotterdam. Beheer "Mublo" Scheepvaartbedrijf.
In juni 1947 voor Jan Otte Wzn. in Rotterdam. Beheer "Mublo" Scheepvaart Bedrijf.
In juli 1947 voor Boelhouwer Otte in Groningen. Beheer "Mublo" Scheepvaart Bedrijf.
In maart 1950 WESTVALK (PIOF) voor mevr. A. Wester - Valk in Groningen. Beheer Wijnne & Barends.
In maart 1954 MIMOSA (PFZP) voor Rente Wester jr. in Groningen. Beheer Wijnne & Barends.
In juli 1963 voor V.o.F. Breedveld & Zonen in Krimpen aan den IJssel en in de binnenvaart.
In 1982 nieuwe motor: 2TE 8 cil.-V GM Detroit dieselmotor (235 rpk.)
In mei 1985 voor Bagger- en Overslagbedrijf A. & J. Heuvelman in Krimpen aan den IJssel.
In december 1988 voor K. van der Meer in Harderwijk.
In februari 1991 voor G.J. van der Linden in Herwijnen.
In februari 2004 voor Eeltink Zandwinning, Handel & Transport B.V. in Nijkerk.
Later als overslag schip in gebruik te Harderwijk.

Uit het Zaans volksblad van dinsdag 20 december 1938
Hollandse schepen in nood bij Duitse Wadden-eilanden


Afbeelding

Norderney, — Maandag. Gistermorgen is de motorreddingboot „Bremen" van het station Norderney der „Deutsche Gesellschaft zur Rettung Schiffbrüchiger" uitgevaren naar Spiekeroog, teneinde op verzoek assistentie te verlenen aan het Nederlandse motorvrachtschip actief" van schipper E. Groen, die ter plaatse sinds enige dagen in moeilijkheden verkeert. Na een moeilijke tocht door storm en ijs slaagde de „Bremen" er tenslotte in om in de nabijheid van de „Actief" te komen. Hulpverlening bleek echter niet mogelijk, zodat de reddingboot onverrichterzake terugkeerde. Aan boord van de „Actief" bevindt zich de eigenaar en schipper E. Groen met zijn gezin, bestaande uit zijn vrouw en een 18-jarigen zoon. Het schip heeft een kostbare lading hout aan boord. Schipper Groen vaart veelvuldig van en naar Berlijn. Omstreeks veertien dagen geleden is hij nog in Delfzijl geweest. Het is dus mogelijk, dat hij inmiddels reeds naar Berlijn geweest is en thans elders heen voer met zijn houtlading. De „Actief" is een modern motorschip, een z.g.n. „Wadvaarder" of „Oostzeevaarder", gebouwd in 1929 en metende 183 bruto ton.
Het tweede schip
Ten noorden van Baltrum is een tweede schip in moeilijke positie gekomen, waarschijnlijk eveneens een Nederlands schip, omtrent welk echter nog geen nadere gegevens bekend zijn. Naar het schijnt is dit schip gestrand. Wanneer de felle vorst blijft aanhouden, zal men trachten over het ijs de beide Nederlanders te bereiken en hun de nodige en mogelijke hulp te verlenen.

Uit voormalige SOTD //Jap de Roode (R.I.P.) // Archief H.Pieterse
Caelum non animum mutant, qui trans mare currunt

Afbeelding

Huug
Niels Johannes
Berichten: 292
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 17:53

BIAK

Bericht door Niels Johannes »

Afbeelding
De BIAK (IMO 5044013) in het Eemskanaal te Delfzijl, vlak voor verkoop naar het buitenland, Augustus 1978.

Gebouwd 1958, N.V. Scheepswerf 'Appingedam' v/h A. Apol C.V. voor eigenaar W.H. Roelfs, Groningen.

Foto: Leo Johannes
Niels Johannes
Berichten: 292
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 17:53

ATLANTIC COMET

Bericht door Niels Johannes »

Afbeelding
De ATLANTIC COMET (IMO 7123502, Oost Atlantic Lijn) in het Eemskanaal te Groningen, April 1993.

In 1972 gebouwd als CORNELIA BOSMA, Gebr. Suurmeijer, N.V. Scheepswerf 'Vooruitgang', Foxhol (bn 228)

Uiteindelijk in 2011 gesloopt op het strand van Aliaga.

Foto: Leo Johannes
Plaats reactie