Pagina 226 van 226

PAVONIS

Geplaatst: di 02 apr 2024, 19:49
door Niels Johannes
Afbeelding

De PAVONIS (IMO 5064233) vertrekt met een lading hout uit de haven van Härnösand, Zweden, jaren 1950.

Gebouwd in 1951 door Scheepsbouwbedrijf v/h Th. J. Fikkers, Foxhol voor eigenaren Roelof Salomons, Douwe Emme Gorter & Tonnis Wildeman uit Groningen. Nog steeds in de vaart als (plezier vaartuig) PAVONA, thuishaven Urk.

Foto uit de verzameling van het Maritiem Museum te Stockholm / fotograaf J. Robert Boman

ISLAND TRAVELER

Geplaatst: di 02 apr 2024, 20:40
door Huug
Afbeelding

ISLAND TRAVELER @ Strood // Photo(c) Jan Anderiesse (r.i.p)

TARAS

Geplaatst: za 13 apr 2024, 16:41
door Niels Johannes
Afbeelding

De TARAS (IMO 5352692) gefotografeerd in een Spaanse haven, 1968.

Gebouwd in 1960 door E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven, Westerbroek voor de Nieuwe Kustvaart Maatschappij te Amsterdam.

Foto uit de verzameling van het Maritiem Museum te Stockholm / fotograaf J. Robert Boman

ADMIRAAL COURBET 1953

Geplaatst: di 16 apr 2024, 15:22
door Huug
ADMIRAAL COURBET 1953

Afbeelding


IMO nr. 5002883
Roepletters PCDM
Werf = N.V. Sleephelling Maatschappij "Scheveningen" in Scheveningen (56)
BRT = 489 DWT = 690
L.o.a. x Br. x Holte = 52,17 x 8,44 x 3,10
Motor = 2TE 8 cil. Bolnes (190x350) 400 rpk – 10 knopen

Op 26 februari 1953 te water als ADMIRAAL COURBET voor G. de Ruiter in 's-Gravenhage. In mei 1953 opgeleverd. Beheer bij G. de Ruiter Kust- en Rederijbedrijf.
In 1970 ADM. COURBET voor Henning Sylvestersen in Havneby, Deense vlag. Omgebouwd tot zandzuiger.
In 1976 voor Vester Nebel Sten & Grus in Havneby.
In 1981 voor Nordsogrus I/S in Esbjerg.
In 1988 voor Esbjerg Vesterhavsral A/S in Esbjerg
In maart 1993 gesloopt bij Dansk Genbrug Import-Export in Esbjerg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als zandzuiger te Denemarken.

© SOTD de nalatenschap van Jaap de Roode // Archief H.Pieterse

CITO 1940

Geplaatst: do 18 apr 2024, 09:43
door Huug
CITO 1940

Afbeelding

Collectie : Huug Pieterse

IMO nr. 5073179
Roepletters PHDD
Werf = N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen in Waterhuizen (848)
BRT = 400 DWT = 575
L.o.a. x Br. x Diepte = 57,31 x 8,49 x 2,84
Motor = 4T 8 cil. Kl.-Humb.-Deutz (280x450) 400 rpk – 9 knopen

Op 6 maart 1940 te water als ROLF voor R. Buisman & J. Westers in Zwartsluis & Scheepswerf Gebr. van Diepen.
In april 1940 voor de proefvaart verkocht aan Hendrik Willemse in Voorburg.
Op 9 april 1940 opgeleverd.
Op 12 juni 1940 te Dakar door Franse autoriteiten in beslag genomen, op 30 juli 1940 spectaculaire wijze ontsnapt naar Monrovia. Kapitein Reyers, 1ste stuurman Wierda en de HWTK van Bremen werden hier later voor onderscheiden.
Het schip werd vanuit Monrovia gebruikt als bevoorradingsschip voor de passerende geallieerde schepen.
In september 1940 voor Stoomvaart Maatschappij "Westpolder" in Rotterdam. Beheer Cornelder's Scheepvaart Maatschappij.
In juni 1945 terug bij eigenaar.
In oktober 1950 WESTPOLDER (PIOE).
In 1954 nieuwe motor: 4T 6 cil. Kl.-Humb.-Deutz (320x450) 500 rpk bij 10 knopen.
In juni 1960 CITO (PDKO) voor Hendrik Paap & Wrister Jannes van Wijk in Groningen. Beheer Gruno.
In september 1967 in Panama geregistreerd.
In mei 1969 PEACE voor Shalom Peace Foundation in Israel, geregistreerd in Panama.
In 1973 verbouwd tot radiozendschip
Op 26 mei 1973 begonnen met de radio uitzending als "Voice of Peace" voor de Israëlische kust.
Op 29 november 1993 15 mijl uit de kust bij Ashdot tot zinken gebracht.

Archief : © Huug Pieterse / Jap de Roode SOTD (R.I.P.) Foto: Nationaal Archief