Pagina 2 van 2

ABEL TASMAN 1937

Geplaatst: di 30 aug 2022, 10:28
door Huug
Afbeelding

ABEL TASMAN 1937

Roepletters PCBO
Werf = N.V. Scheepswerf "Delfzijl" v/h Gebr. Sander in Delfzijl (150)
BRT = 314 DWT = 408
L.o.a. x Br. x Diepte = 38,59 x 7,34 x 2,56
Motor = 2TE 4 cil. App. Brons (240x360) 195 rpk – 9 knopen

Op 28 september 1937 te water als ABEL TASMAN* voor Jacob Bonninga in Groningen. Op 18 november 1937 opgeleverd. Beheer Wagenborg.
Op 16 mei 1940 ingeschreven bij The Netherlands Shipping & Trading Committee in Londen en in beheer bij Freight Express Ltd. Londen.
Van 26 mei 1940 tot 3 juni 1940 onder Britse vlag en met Britse bemanning deel genomen aan evacuatie van Duinkerken. (220 pers.)
Op 13 juni 1940 nabij Poole, nog steeds met een Britse bemanning, op een mijn gelopen. Pos: 50°38' NB en 01°56' WL.
Alle 11 bemanningsleden kwamen om het leven.

Slachtoffers waren:
CHERRY, Leonard A, Ordinary Seaman (vermist)
CLOUGH, William, Engine Room Artificer 4c (vermist)
COOK, Herbert J, Stoker 1c (vermist)
CUMBERLAND, John A, Able Seaman (vermist)
ELLIOTT, Ian G B, Ordinary Seaman (omgekomen)
GOSLING, Eric J, Ordinary Seaman (omgekomen)
GRANT, Ian R, Py/Ty/Sub Lieutenant (omgekomen)
MITCHELL, Ronald H, Act/Leading Seaman (vermist)
MUDIE, Edward T, Py/Lieutenant (omgekomen)
SARGENT, Richard J, Ordinary Seaman (omgekomen)
TELFER, John K S, Stoker 1c (vermist)
Het wrak werd in juni 1947 opgeblazen.

Uit het Nieuwsblad van het Noorden van 19 november 1937

DELFZIJL. 18 Nov 1937.
Op de Eems vond heden de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe m.s. „Abel Tasman”, gebouwd bij de N.V. Scheepswerf „Delfzijl” v.h. Gebr. Sander te Delfzijl, voor rekening van kapt. J. Bonninga te Groningen, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart. Het schip is gebouwd met plaat voorsteven en is voorzien van een dubbelen bodem. Het is van het raised-quarterdek-type. De afmetingen zijn: 41 x 7.30 x 2.85 M. Holte tot verhoogd dek 3.70 M., groot bruto 314.16 en netto 152.75 Reg. ton, D.W. 410 ton. De voortstuwing geschiedt door een Brons-motor van 200 p.k. Hulpmotor is een Deutz-motor van 10—12 p.k. Twee motorlieren worden ieder door een Deutz-motor van B—lo p.k. aangedreven. De ankerlier wordt door een Deutz-motor van 6 p.k. gedreven. Ballastvaart 9 mijl.


Uit voormalig SOTD // Jaap de Roode (R.I.P.) collectie Huug Pieterse

AARDENBURGH 1938

Geplaatst: di 30 aug 2022, 10:31
door Huug
Afbeelding

AARDENBURGH 1938

IMO nr. 5000574
Roepletters PCAS
Werf = E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven N.V. in Westerbroek (654)
BRT = 497 DWT = 720
L.o.a. x Br. x Diepte = 54,26 x 8,87 x 3,49
Motor = 4T 6 cil. Humb.- Deutz (370x580) 575 rpk – 10 knopen

Op 22 april 1938 te water als SCHELDT voor Wm.H. Müller & Co. Ltd. in Londen. Op 4 juli 1938 opgeleverd en in de vaart voor Vianda Steamship Company Ltd. in London, Britse vlag. Beheer Wm.H. Müller & Co.
In maart 1955 AARDENBURGH voor Wm.H. Müller & Co. in Rotterdam.
In mei 1966 VITTORIO PALADINIvoor Vittorio Paladini in Viareggio, Italiaanse vlag.
In 1974 voor Isodoro Avallone in Viareggio.
In 1975 voor Compagnia de Navigazione Mediterranea in Rome.
In 1993 uit de Lloyds Register's.

Uit voormalige SOTD // Jaap de Roode (R.I.P.) Collectie: H.Pieterse

ACTINIA 1937

Geplaatst: za 10 sep 2022, 12:34
door Huug
ACTINIA 1937

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

IMO nr. 5312549
Roepletters PCCX
Werf = N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet in Slikkerveer (214)
BRT = 352 DWT = 445
L.o.a. x Br. x Diepte = 43,50 x 7,34 x 2,38
Motor = 4T 6 cil. Humb.-Deutz (280x450) 300 rpk – 9,5 knopen

Op 20 oktober 1937 te water als ACTINIA voor C.V. F.A. Voigt & Co. in Rotterdam. Op 23 november 1937 opgeleverd.
In juli 1939 voor J.H. van Neede in Overschie.
In januari 1940 voor N.V. Motorkustvaartuig Nezaco in Rotterdam. Beheer W.H. James & Co..
In WO II in geallieerde dienst. Deelgenomen aan Operatie Neptune en in juni 1944 ondersteuning van invasie Normandië waarbij het schip op 8 juni bestookt werd door een Duitse bommenwerper waarbij doden en gewonden vielen. Het schip vervoerde 65 Amerikaanse landingstroepen en had als lading had het munitie en blikken benzine aan boord. Het schip zelf had slechts lichte schade.
In januari 1958 SANTA MARIA voor Gebr. Lohmann in Emden, W-Duitse vlag.
In 1964 RALF voor Josef Kötter in Raken.
In 1971 verkocht voor de sloop en in september 1974 in Dortmund gesloopt.

Uit het Volksdagblad van 20 november 1939

Het Nederlands motorschip „Actinia” van de rederij P. H. Neede te Overschie metende bruto 352 en netto 174 reg. ton, is hedennacht bij Westerstorm bij de ingang van Vlissingen op de berm omhoog gevaren. Het schip verkeert in een gevaarlijke positie temeer daar de hoge zeeën beletten het te naderen, zodat de sleepboten op dit ogenblik geen hulp kunnen bieden. Vermoedelijk heeft de bemanning het schip reeds verlaten.
Het schip is lek geslagen. Het bergingsvaartuig „Bruinvis” is uit Hansweert naar Vlissingen vertrokken teneinde het schip te dichten en daarna te trachten het vlot te slepen.

Uit het Nieuwsblad van het Noorden van 13 april 1946

BELOONDE DAPPERHEID


Onder de ravitailleeringsschepen, welke het goede resultaat van de invasie in Normandië in die spannende Junidagen van 1944 mogelijk maakten, bevond zich ook de Actinia, kapitein onze oud-stadgenoot Jan de Vries. Het schip was geladen met blikken benzine, toen een Duitsche bommenwerper vlak voor de boeg een projectiel neer wierp. De gevolgen waren ernstig. Vier der opvarenden werden op slag gedood, 25 — w.o. kapitein De Vries — gewond. De brug werd zwaar beschadigd, de scheepswand op tal van plaatsen doorboord.
Maar de kapitein bleef op zijn post, tot hij den volgenden morgen van uitputting en bloedverlies ineenzakte en eerst weer aan boord van het hospitaalschip Praag bij kennis kwam. Hij had nog een bomscherf in zijn arm, toen hij al weer het Kanaal overstak om zijn schip, dat zich bij Bayeux bevond, op te halen. Na 17 dagen zwoegen lukte dat. De dappere zeeman, die thans loods bij den Zaandamschen havendienst is, werd dezer dagen voor betoonden trouw aan Koningin en Vaderland onderscheiden met het bronzen kruis.

Uit het voormalige SOTD // Jaap de Roode (R.I.P.) // Archief H.Pieterse

ADELAAR 1921

Geplaatst: za 10 sep 2022, 12:36
door Huug
ADELAAR 1921

Afbeelding

Afbeelding

Roepletters NBGW
Werf = G.J. van der Werff in Hoogezand (--)
BRT = 268 DWT = 390
L.o.a. x Br. x Diepte = 39,55 x 6,95 x 3,00
Motor = 4T 4 cil. Deutz (280x450) 200 rpk – 8 knopen

Op 16 mei 1921 te water als zeelichter R.A.S.M. III (PQWS) voor N.V. Rotterdamsche Algemeene Scheepvaart Maatschappij in Rotterdam. Op 7 juli 1921 opgeleverd.
In mei 1924 voor Veenkoloniale Bank voor Hypotheek en Scheepsverband N.V. in Sappemeer.
In 1926 verbouwd en motor geplaatst.
In juli 1926 ADELAAR voor N.V. Salomons' Reederijbedrijf in Rotterdam.
In juli 1932 voor N.V. Motorschip "Sperwer" in Rotterdam. Beheer N.V. Nederlandsch Bevrachtingskantoor.
In 1934 nieuwe roepletters PCDI
In oktober 1937 voor Adler Schiffahrts G.m.b.H. in Gdansk, Poolse vlag
In 1938 in Panama geregistreerd.
In maart 1938 voor M. Schneider in Hamburg, thuishaven Panama.
In november 1940 voor Otto L.W. Schneider in Hamburg, Duitse vlag. Beheer Nederlandsch Bevrachtingskantoor.
In mei 1946 in Panama geregistreerd.
In 1958 voor S.M. Pettersen in Kaapstad, vlag Zuid-Afrika.
In 1960 uit de vaart.
In 1962 tot zinken gebracht.

Uit het Algemeen Handelsblad van dinsdag 6 juli 1926

SCHEEPSBOUW.
Zaterdag j.l. had van uit Rotterdam de proeftocht plaats met het motor-vrachtschip “Adelaar" van Salomons' Shipping & Forwarding Office Ltd. te Rotterdam, een der eerste Nederlandsche zeeschepen, welke met het Oertz-patent-roer is uitgerust. De „Adelaar" is een schip van ca. 400 ton d.w., dat uit de hand gestuurd wordt. Het is bij dezen proeftocht gebleken, dat voor het sturen een uiterst geringe kracht aan het stuurrad benoodigd is. Het schip bleek op de rivier zoowel als op zee bijzonder goed bestuurbaar; zeer kleine uitslagen van het stuurad bleken voldoende om het schip op koers te houden, ook bij zeer geringe snelheid. De „Adelaar" bleek de voor dit schip zeer hooge snelheid van 8.8 á 8.9 mijl op zee te behalen. Volgens de overtuiging van een deskundige moet een snelheidsverbetering van zeker ¾ mijl per uur op rekening van de gunstige werking van het Oertz-roer gesteld worden.

Uit het voormalige SOTD // Nalatenschap Jaap de Roode (R.I.P.) // Archief H.Pieterse

SHIPMAIR I

Geplaatst: ma 12 sep 2022, 17:11
door Huug
SHIPMAIR I 1967

IMO nr. 6720858
Roepletters PHMD
Werf = N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen in Waterhuizen (988)
BRT = 499 DWT = 1.065
L.o.a. x Br. x Diepte = 62,64 x 10,24 x 3,72
Motor = 4T 6 cil. Atlas-MaK (320x450) 800 rpk – 11,5 knopen

Op 30 juni 1967 te water als ERIK HELLESKOV voor Rederiet Helleskov in Kopenhagen, Deense vlag. Op 27 juli 1967 opgeleverd.
In 1972 voor Eigil Pedersen in Kopenhagen.
In 1974 SHIPMAIR I voor Shipmair B.V. in Rotterdam. Beheer bij Oost Atlantic Lijn B.V
In 1975 INDEPENDENCIA voor Companhia de Navegacao Estrela Negra Ltda. in Sao Vincente, vlag Kaap Verdië.
In 1990 gestrand en CTL verklaard.
Het wrak ligt ten het noorden van Namibe in Angola op het strand. Positie 15°10’ZB 12°09’OL


Afbeelding

ERIK HELLESKOV bjr. 1967 schw. Gebr.v.Diepen # 988 imo 6720858 © PWR

Afbeelding

SHIPMAIR I former ERIK HEKKESKOV // Skyfotos // Bijdrage Frits Joling

Afbeelding

Afbeelding

INDEPENDENCIA // Former Erik Helleskov // Bijdrage Frits Joling

Uit het voormalige SOTD // Jaap de Roode (c) R.I.P. // Archief H.Pieterse